نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

درمان سینوزیت(۲)

توصیه های بهداشتی و دستورات غذایی:1ـ پرهیز از دوهوا شدن (در هوای سرد، پارچه‌ای تمیز، جلو بینی و دهان خود بگیریم تا کم‌ـ‌کم، عادی می‌شود).
2ـ پرهیز از تنفّس هوای آلوده خصوصاً دود سیگار و ماشین و گرد و غبار کثیف و بوی گند.
3ـ پرهیز از مصرف سرد و گرم با هم بویژه آب یخ، که بسیار مضر است.
4ـ استنشاق با آب مضمضه ـ که از مستحبّات وضو است ـ بعد از مضمضه‌ی آب در دهان تمیز(که گرم شده و با بزاق قاطی می‌شود) در مشت خود ریخته ـ فوراً در بینی بکشید که هم پاکسازی می‌کند هم مخاط را سالم نگه می‌دارد و...
5ـ تمرین تنفّس عمیق هوای سالم: با بینی، حبس نفس در سینه، سپس بازدم آرام با دهان، تا حدّی که ریه‌ها ـ حتّی المقدور ـ خالی شوند(خم شدن بر شکم، به بازدم کامل، کمک می‌کند). این امر تا سه هفته و هر ساعت 15 نفس، (به خوبی) ادامه یابد. بعداً 6ـ5 نفس نسبتاً عمیق در ساعت، کافی است.
نفس کشیدن هر چه طولانی‌تر باشد، جسم و روان سالم‌تر و شاداب‌تری خواهیم داشت و نرمش و گردش در کوه و بیابان، در این امر نقش مؤثّر دارد.
6ـ در معرض باد خود را قرار ندهید و اگر مجبورید کلاه و هدبند ( پیشانی بند ) داشته باشید.
7ـ گرفتن حمام روزانه با آب گرم حداقل ده دقیقه توصیه می شود.
8ـ از مصرف محرکهایی مانند: سیر و غذاهایی مثل فسنجان و قورمه سبزی خودداری کنید.
9ـ روزی چند بار دهان و بینی خود را با آب نمک گرم و رقیق (نیم قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب) غرغره و بشورید.
10ـ از مصرف آب و یخ بپرهیزید و فقط از آب معمولی استفاده کنید.
11ـ بخور اوکالیپتوس را در آب بریزید و بعد آن‌را بخور دهید (اوکالیپتوس نخورید که کشنده است).
12ـ از سوار شدن برروی دوچرخه و موتور بپرهیزید و در معرض هوای سرد قرار نگیرید.
13 ـ مایعات نیم گرم را روزانه استفاده فرمائید ( چای کم رنگ، سوپ و آش).
14ـ در خارج منزل از ماسک بهداشتی استفاده فرمائید.

کاهش دردهای سینوزیتی با 6 دستورخانگی 

 

خوردن غذا در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت قبل از خواب باعث می‌شود تا پس از خوابیدن اسید معده به سمت گلو و مجاری بینی بالا بیاید.

 این ترکیب اسیدی نیز باعث ایجاد التهاب در ناحیه سینوس‌ها خواهد شد.سینوزیت ازجمله مشکلاتی است که افراد زیادی از آن رنج می‌برند.
به گزارش ایران، سینوزیت التهاب یا عفونت مجاری سینوسی است که باعث احساس سنگینی و فشار در ناحیه سر می‌شود.
مطالعات نشان داده است که اگرچه نحوه واکنش بدن در افراد مختلف، متفاوت است اما غذاها به طور چشمگیری بر این عارضه تأثیرگذارند.
شیر و محصولات لبنی
هنگام ابتلا به سینوزیت نباید لبنیات مصرف کرد زیرا شیر و سایر محصولات لبنی تولید مخاط و غلظت آن را افزایش می‌دهند. به همین دلیل مجراهای باریک سینوس بسته شده و محیط ایده‌آلی برای تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌شود.
 غذاهای تند
غذاهای تند از عوامل محرک در ابتلا به سینوزیت هستند. اگرچه مکانیزم دقیق این تأثیر مشخص نیست اما گفته می‌شود بازگشت اسیدمعده باعث التهاب در ناحیه گلو و بینی شده و این التهاب علت اصلی تورم و گرفتگی مجاری و ابتلا به سینوزیت است.
غذا خوردن قبل از خواب
خوردن غذا در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت قبل از خواب باعث می‌شود تا پس از خوابیدن اسید معده به سمت گلو و مجاری بینی بالا بیاید. این ترکیب اسیدی نیز باعث ایجاد التهاب در ناحیه سینوس‌ها خواهد شد.
چای و نوشیدنی‌های داغ
یکی از درمان‌های مؤثر خانگی برای تخفیف و بهبود سینوزیت دوش آب گرم و بخور است.
نوشیدن چای داغ نیز در این روند مؤثر است. زیرا بخور و مصرف مایعات گرم به جدا شدن مخاط کمک می‌کند. اما باید توجه داشت که از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و افزودنی‌هایی که باعث سوزش معده می‌شوند، خودداری کرد.

 
نوشیدنی‌های حاوی کافئین
نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث کم‌آب شدن مجاری بینی می‌شوند. از آنجایی که این نوشیدنی‌ها اسیدی بوده و باعث سوزش معده می‌شوند، باعث تحریک و واکنش بدن شده و از این رو نباید آنها را مورد استفاده قرار داد.
آب
مصرف آب به مقدار زیاد از جمله توصیه‌هایی است که باید مورد توجه خاص قرار بگیرد. زیرا نوشیدن آب جدا شدن مخاط را آسان می‌کند. اگرچه مصرف آب میوه مفید است اما باید از مصرف آب میوه‌های شیرین خودداری کرد زیرا شکر و افزودنی‌ها باعث ضخیم‌شدن مخاط می‌شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
منبع : asriran.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد