نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

بیماریهاى چهره (صورت )

 

براى باز شدن رنگ صورت و صاف شدن بشره از لکها و پوسته ریزیها و کم شدنغرورها و غیره هر روز صبح نصف استکان سکنجبین در نصفاستکان گلاب ریخته بقیه را آب سرد اضافه کرده تا یک لیوان شود صبح ناشتامیل نمایند و از خوردن غذاهاى غلیظ، سرخ کرده ، خیلى چرب و دیر هضمبپرهیزند و روزانه صورت خود را با آرد باقلا، آرد نخود، مغز بادام تلخ وکتیرا از هر کدام 25 گرم نرم کوبیده یک قاشق مرباخورى در نصف استکان شیرحل کرده ماساژ دهند و پس از سه یا چهار ساعت با آب سبوس گندم یا برنج یابا آب گرم ساده بشویند: اینعمل را تا سفید شدن چهره ادامه دهند

  

 

لک صورت

 

این لکهاى نامناسب ، بیشتر در زمان آبستنى پیدا مى شوند و در بانوان یا دخترانى که دچار اختلال سیکل قاعدگى هستند نیز به وجود مى آید، علاوه بر اختلالات ارمونهاى جنسى ، ضعف کار کبد و دستگاه گوارشى و بخصوص تاءثیر ارمون ملانوترب هیپوفیز را در ایجاد آن بى تاءثیر نمى دانند. در هر صورت براى معالجه موضعى آنها معالجه داخلى نیز شایسته توصیه مى باشد، یبوست و جذب سموم بیش از معمول روده ها، نیز عامل تشدید کننده لکها نیز خواهد بود آفتاب و تابش مستقیم خورشید رل بسیار مهمى در ازدیاد آنها به عهده دارد، خوردن مواد رنگ دانه مثل گوجه ، بادنجان مخصوصا سرخ کرده آنها عامل زیاد کننده لکها مى باشد.

 

شستن صورت با آب سبوس گندم یا برنج یا آب گرم ساده یا آب گل زرفا توصیه مى شود، این عمل را تا حصول نتیجه کامل مى بایستى ادامه داد این شستشوى صورت بعد از مالیدن داروهاى بالا انجام مى شود و گل زرفا بهتر از سایر شستشو دهنده ها مى باشد. براى این کار شنبلیله و افسنطین نیز مفید است .

پزشکى در مصر قدیم

تصویر فوق یک پزشک مصرى در را در (1400-1500 قبل از میلاد مسیح ) نشان میدهد. این پزشک لباس سفید پلیسه شده و کلاه گیس ‍ مخصوص که نشان وقار پزشکى بوده است ملبس میباشد. او مشغول معالجه بیماریست که فک او دچار عارضه کزاز مى باشد. این بیمارى در یک طومار قدیمى تشریح شده است که امروزه بنام ادوین اسمیت پاپیروس ‍ نامیده مى شود.

 

پزشک با اطمینان کامل و مهربانى زیاد مشغول معالجه بوده در حالى که بیمار بوسیله تکیه گاه آجرى بطور نشسته نگاهدارى شده است . دستورات درمانى روى طومارى که در دست دستیار پزشک است نوشته شده است .

 

پزشکى مصر 2500 سال در دنیاى قدیم مقام شامخى داشته است .

 

نسخه ساده لک بر

 

مشک ترامشیع با برگ بادام تلخ را جوشانده آب آن را بمالند یا اینکه روغن بادام تلخ مالیده سپس با آب سبوس یا آب بابونه یا مریم گلى یا گل بنفشه صورت را بشویند.

 

غازه

داروهائى که براى تمیز کردن به کار مى برند غازه نامند. مهمترین آنها عبارتند از:

 

آرد عدس ، آرد نخود، آرد باقلا، آرد برنج ، آرد گرسنه ، یا کاودانه ، هر کدام را به تنهائى یا چندتاى آنها را تواءم کرده نرم کوبیده در شیر ریخته لکه هاى صورت را با آن ماساژ دهند. (روزى چندین مرتبه ) کسانیکه مایلند صورت زیباى خود را (بعد از سیرت زیبا) حفظ کنند به نکات زیر توجه نمایند. از خوردن زنیان زیاد، زیره زیاد، نوشیدنى هاى ناگوار، گل خوارى ، چیزهاى مشابه آن و نشستن در نور آفتاب و خوردن غذاهاى سرخ کرده و چرب و محرک خوددارى نمایند. در عوض به مصرف سیر، پیاز، کلم ، تره ، ماءالشعیر، وج ، اطریفل ، مرباى هلیله ، سعد قرنفل و گل زوفا مبادرت نمایند.

 

غازه

شیطرج 10 گرم ، نرم کوبیده در یک استکان سرکه حل کرده روزى سه مرتبه بمالند و بعد از آن صورت با آب جوشیده خارخسک بشویند.

 

10 گرم تخم ترب را نرم کوبیده در یک استکان شیر حل کرده مرتبا به صورت بمالند سپس با آب سبوس بشویند.

 

مغز بادام تلخ 20 گرم در آب انجیر حل کرده به صورت بمالند و یا خار شتر را سوزانده و خاکستر آن را در عسل ریخته یا سیاهدانه را نرم کوبیده با صابون حل کرده یا صبر زرد را در سرکه ریخته بمالند یا آنزروت دو برابر، کتیرا یک برابر هر دو را نرم کوبیده در شیر بز حل کرده بمالند یا برگ توت سائیده را با عسل یا بهمن سرخ و سفید سائیده را با نمک و عسل یا تخم کتان بوداده را به نسبت مساوى سائیده با آب انجیر بمالند.

 

داروهاى مؤثر با خالها (کک مک)

 

این رنگ دانه هاى نقطه اى شکل که در سطح بدن کمتر و در صورت بیشتر دیده مى شوند ملانین یا رنگ دانه پوست است که به علل نامعلومى بدین شکل تظاهر مى نماید آنها که سطحى بوده و تازه شروع شده باشند به درمان جواب مثبت مى دهند اما آنها که کهنه و در عمق پوست نشسته اند مقاوم ترند، آنچه باعث زیاد شدن و پر رنگ شدن آنها مى گردد عبارت است از تابش آقتاب و نور خورشید خوردن غذاهاى محرک مثل فلفل بادنجان گوجه فرنگى و بعضى ها معتقدند خوردن مغز کله گوسفند در ازدیاد آنها مؤثر است .

 

درمان : آنچه در لک صورت گذشت در درمان این بیمارى نیز به کار مى رود.

 

آثار خون مردگى

این آثار که در اثر ضربه و سقطه به وجود مى آید به صورت سبز رنگ در زیر پوست باقى مى ماند که با ضماد برگ ترب یا برگ نعناع و یا کمى زرنیخ و اوشق از بین مى رود.

 

 

 

 

 

 

 

براى از بین بردن خال کوبیها

اول بایستى محل را با آب گرم نطرون شستشو داده و بعدا سقز را در عسل حل کرده ضماد نمایند این ضماد بایستى به مدت سه روز روى پوست قرار داشته باشد سپس برداشته آن را با آب نمک بشویند دوباره ضماد نمایند این عمل را باید آنقدر تکرار کنند تا خالها محو شود. (نطرون = بوره ارمنى ).



منبع : http://hakimabbas.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد