نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

رویای شفاف

خیلی ها آرزو دارند رویای شفاف ببینند. بعضی‌ها هم وقتی متوجه می‌شوند که دارند رویای شفاف می‌بینند، به قدری هیجان‌زده می‌شوند که از خواب می‌پرند! رویای شفاف، نوعی خواب دیدن آگاهانه است. گاهی اوقات، فرد هنگام خواب دیدن، خودش می‌داند که دارد خواب می‌بیند. رویای شفاف همین است. هنگام دیدن رویای شفاف، فرد درمی‌یابد که می‌تواند آنچه که در خوابش اتفاق می‌افتد را کنترل کند. چطور می‌شود رویای شفاف دید؟ در اینجا، آموزش مرحله به مرحله‌ی دیدن رویای شفاف به طور خلاصه بیان گردیده است. 

اولین مرحله از مراحل دیدن رویای شفاف این است که بدانید چه زمانی برای دیدن رویای شفاف، بهترین زمان محسوب می‌شود. نخست این که به برنامه‌ی زمانی خواب خود و مدت زمانی که طول می‌کشد تا خواب ببینید، توجه داشته باشید (می‌توانید این کار را با در نظر گرفتن زمانی که با دیدن یک رویا از خواب بیدار می‌شوید و مقایسه‌ی آن با زمانی که به خواب رفته بودید، انجام دهید). رویای شفاف معمولاً طی مرحله‌ی REM صورت می‌پذیرد، یعنی چرخه‌ی خواب پیش از بیدار شدن. آسان‌ترین راه برای دستیابی به چرخه‌ی REM، این است که پیش از زمانی که همیشه از خواب بیدار می‌شوید، بیدار شوید، یک تا یک و نیم ساعت بیدار بمانید و سپس دوباره بخوابید. در این صورت مغز به چرخه‌ی REM می‌افتد و می‌توانید رویای شفاف ببینید.

مرحله‌ی دوم از مراحل دیدن رویای شفاف، این است که تصمیم بگیرید رویای شفاف ببینید. این تکنیک، به رویای شفاف حافظه‌ای معروف است (Mnemonic Induced Lucid Dreaming یا به اختصار MILD). زمانی که دارد خوابتان می‌برد، تصمیم بگیرید که هر چه را در خواب دیدید به خاطر بسپارید، و بر روی این تصمیم تمرکز کنید. پیش خودتان تکرار کنید: «رویای بعدی‌ام را به خاطر خواهم سپرد» با این کار، به مغزتان فرمان می‌دهید که به رویای بعدی‌تان توجه کند و به این ترتیب، به احتمال زیاد، وقتی خواب دیدن‌تان شروع شد، خواهید دانست که دارید خواب می‌بینید. و این یعنی دستیابی به رویای شفاف.

سومین مرحله از مراحل آموزشی دیدن رویای شفاف، به خاطر سپردن رویاها است. یک دفتر برای خود بردارید و تمام جزئیات خواب‌هایتان را در آن بنویسید. با به یاد آوردن تمام جزئیات خواب هایتان، به مغز خود این پیام را می‌رسانید که رویاها هم به اندازه‌ی جریان زندگی در زمان بیداری اهمیت دارند. این گونه است که مغز هنگام خواب دیدن هم هشیاری خود را حفظ خواهد کرد. ثبت تمام رویاها به شما کمک می‌کند از الگوی خواب دیدن خودتان آگاهی پیدا کنید. انجام این کار، به شما در عمل کردن به گام چهارم آموزش دیدن رویای شفاف کمک خواهد کرد.

مرتب به چک کردن واقعیت (Reality Check) بپردازید. در طول روز به طور مداوم از خود بپرسید که خواب هستید یا بیدار. به اطراف نگاه کنید، موقعیت خود را بررسی نمایید و با هوشیاری اطمینان پیدا کنید که خواب هستید یا بیدار. هر وقت با کسی دیدار کردید، به جایی رفتید، یا در موقعیتی قرار گرفتید که بیشتر در خواب‌هایتان با آن‌ها رو به رو می‌شوید، حتماً واقعی بودن آن را به دقت بررسی نمایید. به مرور زمان، مغزتان می‌آموزد این کار را خود به خود و بدون این که شما بدانید، انجام دهد، حتی در خواب. در این صورت، هر وقت خواب دیدید، مغزتان این را خواهد فهمید!

منبع زبان اصلی: سایت Lucid Dreamer

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد