نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

بهترین نوشیدنی سحر و افطار چیست

ماه رمضان چند روزی است که آغاز شده است و اکثریت مردم روزه دار هستند اما روزه داری مسائلی را نیز به همراه دارد که مهمترین آن ها تشنگی است و با توجه به طولانی بودن روز در بسیاری از روزه داران به وجود می آید. بهترین راه برای جلوگیری از تشنگی در طول روزه داری این است که هنگام سحر و افطار از نوشیدنی های مناسب استفاده کنید.
پس از ساعت ها تشنگی و گرسنگی منطقی به نظر می رسد که یک لیوان یا یک پارچ آب سرد را در کنار خود بگذاریم و تا می توانیم نوشیدنی های سرد بنوشیم اما نباید از عوارض این کار غافل بود. مصرف یکباره مقادیر زیادی نوشیدنی های سرد ، علائم ناراحت کننده گوارشی در فرد روزه دار به وجود می آورد.

 

 پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه ، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود. بعد از شروع افطار با توجه به اینکه معده ساعت ها خالی بوده است آرام و به ملایمت شروع به نوشیدن کنید. در هنگام افطار بهتر است با مصرف مایعات گرم مانند نوشیدن شیر گرم یا آب جوش به همراه آبلیمو افطار باز شود که این موارد می تواند معده را آماده کند. اگر فرد روزه دار هنگام افطار آب زیادی بنوشد با توجه به بالا بودن ساعات روزه داری ممکن است به معده فشار بیاورد بخصوص اینکه آب سرد آمادگی معده را برای خوردن مواد بعدی دچار اشکال می کند. نوشیدن آب فراوان هنگام افطار همچنین می تواند روی آنزیم های هضم غذا و اسید معده تاثیر منفی بگذارد لذا توصیه می شود در کنار مصرف نوشیدنی گرم از شیرینی های طبیعی به ویژه خرما که بر خلاف شیرینی های مصنوعی که قندخون را به سرعت بالا می برد استفاده کرد که انرژی خوبی به بدن می رساند.

از مصرف چای پررنگ پرهیز کنید و حدالامکان در این ماه کمتر مصرف کنید. چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد، دفع می کند.

توجه داشته باشید مصرف نوشیدنی های گازدار نه تنها در ماه رمضان توصیه نمی شود بلکه در طول سال نیز نباید از نوشابه های گاز دار استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که انواع نوشابه‌های گازدار بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، چاقی، پوسیدگی دندان و بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کنند.

هر قوطی نوشابه گازدار معادل ۱۰ قاشق شکر ، ۱۵۰ کالری و ۵۵ – ۳۰ میلی گرم کافئین دارد و غرق در رنگهای مصنوعی است. این مقدار شکر ، کالری و مواد افزودنی مضر ، در یک محصول که هیچ ارزش غذایی ندارد.

این ماده موجب کاهش توانایی بدن در مصرف کلسیم می‌شود که منجر به پوکی استخوان و سستی دندان‌ها شده و اسید کلریدریک موجود در معده را خنثی می‌کند که البته سوءهاضمه و جذب ناقص مواد غذایی از دیگر اثرات مضر این ماده است.

نوشیدنی‌های کافئین دار موجب بروز اضطراب ، فشارخون بالا ، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می‌شوند. ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌سوزانند.

در نهایت باید گفت: مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار یا ساده، علاوه بر داشتن مضرات فراوان، اشتهای افراد را برای مصرف مواد غذایی مفید مانند سبزیجات ، پروتئینها ، لبنیات و سایر مواد مغذی از بین می‌برند.

بهتر است به جای مصرف انواع نوشابه های گازدار از عرقیات گیاهی نظیر عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج، شربت لیمو یا حتی دوغ مورد مصرف قرار گیرد.


نوشیدنی های خوب برای سحری

سحر زمانی است که باید بدن را آمده برای ۱۷ساعت روزه داری کنید به همین علت باید از بهترین و مقوی ترین مواد غذایی و البته نوشیدنی های مناسب استفاده کنید تا در طول روز به هیچ عنوان تشنه یا گشنه نشوید.

** آب همیشه به عنوان بهترین نوشیدنی در هر زمانی شناخته میشود و در هنگام سحر نیز سعی کنید بیشتر آب استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که آبی که می نوشید نباید خیلی خنک یا گرم باشد و ابی با دمای اتاق برای رفع تشنگی بهترین گزینه است.

** برای آنکه در طول روز از تشنگی فرار کنید، می توانید چند قطره لیموترش در آب خود بچکانید. این محلول معجزه ای برای روزهای گرم تابستان و فرار از تشنگی در هنگام روزه داری است.

** یکی از بهترین جایگزین های آب برای افرادی که در طول روز بسیار تشنه می شوند عرق کاسنی است. اگر در طول روز تشنه می شوید می توانید هنگام سحر به جای آب از عرق کاسنی استفاده کنید.

** در کنار نوشیدنی های مناسب برخی از نوشیدنی های نیز ممنوعه هستند و باید از مصرف کردن آن ها جدا پرهیز کنید. یکی از نوشیدنی های ممنوعه هنگام سحر چای پر رنگ است که باعث می شود آب بدن در طول روز کاسته شده و تشنگی به سراغ روزه دار آید.


شربت خاکشیر و تخم شربتی: این شربت را در زمان سحر بنوشید. دانه‌های خاکشیر و تخم شربتی وقتی در مجاورت آب قرار گیرند می‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند. در نتیجه وقتی بدن در ساعات روزه‌داری به تعریق افتد بدن از ذخیره آب آنها استفاده می‌کند. این شربت‌ها طبع خنکی داشته و از سرگیجه، سردرد، بی‌حالی و تهوع ناشی از روزه می‌کاهد.

چای و آبلیمو: مقدار کم آبلیمو می‌تواند میزان مواد آنتی اکسیدان چای را افزایش داده و برای تخریب رادیکال‌های مضر بدن مناسب باشد، اما مصرف بیش از حد آبلیمو طعم چای را عوض کرده و در جذب آنتی‌اکسیدان‌های چای اختلال ایجاد خواهد کرد و با افزایش میزان ادرار، کم‌آبی بدن را در ساعات روزه‌داری تشدید می‌کند.

نوشیدنی های مخصوص افطار

پس از ۱۷ ساعت عبادت و روزه داری، افطار زمانی است که باید قوای از دست رفته بدن را به آن بازگردانید به همین علت استفاده از نوشیدنی های مقوی و سرشار از ویتامین لازم است. البته دقت داشته باشید شما می توانید از این نوشیدنی ها در زمانی بین افطار تا سحر استفاده کنید.
بهترین نوشیدنی برای شروع افطار یک لیوان آب ولرم با ۲ تا ۳ عدد خرماست.
** سعی کنید همیشه روزه خود را با یک نوشیدنی افطار کنید و بهترین گزینه ها برای باز کردن روزه چای، شیر گرم و آب جوش هستند. مایعات سریعا قوای بدن را به آن باز می گردانند همچنین دستگاه گوارش را آماده برای دریافت مواد غذایی می کنند.

** به هیچ عنوان از نوشیدنی های سرد و تگرگی استفاده نکنید. تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که نوشیدنی های سرد بعد از مدت طولانی که هیچ چیزی نخورده اید می توانند دستگاه گوارش و اندام های داخلی بدن را دچار مشکلات گوناگون کنند.

** برای زمان میان افطار و سحر از آب میوه های طبیعی استفاده کنید تا هم عطش شما برطرف شود و هم ویتامین های لازم وارد بدن شوند. استفاده از آب هندوانه بهترین گزینه برای روزه دارانی است که احساس تشنگی آن ها بعد از افطار همچنان باقی مانده است.

** سعی کنید در طول ماه مبارک رمضان نوشابه و تمامی نوشیدنی های گاز دار را فراموش کنید. این نوشیدنی های نیاز به معده ای فعال برای هضم شدن دارند اما زمانی که معده شما به خاطر روزه داری کم کار شده دیگر توانی برای هضم نوشابه باقی نمی ماند.
××برای پیش‌گیری از تشنگی در ماه رمضان توصیه می‌شود از غذاهای چرب و پرنمک کمتر استفاده شود و مصرف مواد غذایی آب‌دار هم می‌تواند در تامین مایعات مورد نیاز بدن و کاهش احساس تشنگی در طول روز موثر باشد.

××  همچنین به افراد روزه‌دار توصیه می‌شود برای تامین آب مورد نیاز بدن، در فاصله زمانی افطار تا سحر از میوه‌های مختلف، مخصوصا میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه استفاده کنند. افرادی که مشکل دیابت ندارند هم می‌توانند از شربت‌ها و عرق‌های سنتی مانند عرق بیدمشک، خاک‌شیر، شاتره و آب‌زرشک استفاده کنند.

××  برخی افراد عادت دارند همراه غذا نوشیدنی مصرف کنند، ادامه داد: به این افراد توصیه می‌شود از دوغ خانگی که نمک کمتری دارند، به عنوان نوشیدنی همراه غذا استفاده کنند.

××  آب، بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است، گفت: چای، شیر، ماست رقیق شده با نمک کم هم می‌توانند نوشیدنی مناسبی برای روزه‌داران باشند.

××مصرف سبزیجات و سالاد در وعده‌های سحر و افطار هم مانع تشنگی روزه‌داران می‌شود.

شربت سکنجبین: این شربت را در زمان افطار بنوشید. شربت سکنجبین اگر با یخ و خیار رنده شده مخلوط شود بلافاصله تشنگی را رفع و التهاب ناشی از گرما را کاهش می‌دهد. این شربت در بریدن صفرا شهرت فراوانی داشته و باید کم شکر تهیه شود.



شربت خاکشیر و تخم شربتی: این شربت را در زمان سحر بنوشید. دانه‌های خاکشیر و تخم شربتی وقتی در مجاورت آب قرار گیرند می‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند. در نتیجه وقتی بدن در ساعات روزه‌داری به تعریق افتد بدن از ذخیره آب آنها استفاده می‌کند. این شربت‌ها طبع خنکی داشته و از سرگیجه، سردرد، بی‌حالی و تهوع ناشی از روزه می‌کاهد.

چای و آبلیمو: مقدار کم آبلیمو می‌تواند میزان مواد آنتی اکسیدان چای را افزایش داده و برای تخریب رادیکال‌های مضر بدن مناسب باشد، اما مصرف بیش از حد آبلیمو طعم چای را عوض کرده و در جذب آنتی‌اکسیدان‌های چای اختلال ایجاد خواهد کرد و با افزایش میزان ادرار، کم‌آبی بدن را در ساعات روزه‌داری تشدید می‌کند.

ن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد