نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

علت ریزش آب دهان درخواب و درمان آن


هر روز بدن شما یک لیتر بزاق اضافه تولید می کند.

 ماده ای چسبناک و غنی از آنزیمی را که دهان شما را پاکیزه نگه می دارد و به هضم غذا کم می کند. در دوران کودکی شما آموختید که چگونه بزاقتان را در دهان خود نگه دارید اما در طول خواب هنگامی که ماهیچه های بدن شما استراحت می کنند، هماهنگی بدن شما کم می شود و باعث می شود بزاقتان قطره قطره بچکد.

همین باعث می شود که شما در یک مکان خیس بخوابید.

حساسیت ها و آلرژی هایی که باعث می شوند به جای بینی از دهانتان نفس بکشید باعث می شود که این مشکل بیشتر شود اما بهترین راه این است که هنگام خواب به پشت بخوابید.

  
ترشح بزاق در دهان توسط غد بزاقی دهان انجام می شود. عمده این ترشحات مربوط به غدد پاروتید ، تحت فکی و زیر زبانی می باشد. بیشتر ترشح بزاقی در حالت استراحت ازغده تحت فکی صورت می گیرد ( 70 درصد) و ترشح غده پاروتید بیشتر در زمان تحریک بزاق می باشد. مقدار ترشح بزاق در حالت عادی در حدود 15 میلی لیتر در ساعت است که در زمان تحریک می تواند تا 10 برابر افزایش پیدا کند.
غدد بزاقی تحت تاثیر سیستم عصبی خودکار می باشد و ترشح بزاق از طریق تحریک پاراسمپاتیک صورت می گیرد.
علل متنوعی می تواند سبب سیالوره ( خروج بدون کنترل بزاق دهان ) شود. مشکلات و بیماریهای سیستم عصبی ، مشکلات مربوط به دهان مانند باز بودن دهان ، قرار گرفتن نادرست دندانها ، تنفس دهانی ، بزرگی زبان ، گرفتگی و انسداد بینی ، وضعیت نامناسب قرار گیری سر ، اختلال در بلع بدلیل ناهاهنگی در عضلات حلق .
در مورد درمان این مشکل هم باید ابتدا عللی که می تواند به عنوان عامل بروز ان باشد مشخص شود و درمان صورت گیرد. درمان مشکلات دهان و دندان ، برطرف کردن انسداد بینی در صورت وجود ، اصلاح زیر سر در هنگام خواب باید مد نظر باشد . بعضی از داروها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد که البته باید با تجویز پزشک مصرف شوند .


راه افتادن آب دهان از علائم خوش خیمی است که علت آن هنوز معلوم نیست و پزشکان نمی دانند چه گونه آن را بند آورند . ولی این دلیل نمی شود که شما در جستجوی علت ترشح زیاد آن نباشید .

برخی زنان متوجه می شوند که با شروع آبستنی بزاق آنها زیاد می شود . این زیادی بزاق تا هنگام وضع حمل باعث اشکال در بلع و گفتار می شود و بعد از زایمان به حال عادی بازمی گردد.

گونه ها به علت تورم غدد بزاقی پف کرده اند و درون دهان این زنان قرمز و ملتهب می شود . اغلب مزه بدی احساس می کند و برای جلوگیری از ریزش آب دهان باید مرتباً آن را قورت دهند .

تا کنون کمتر به این گرفتاری توجه شده است و طی سال ها گفته می شد که علت آن عصبی است . اما منشأ این ناراحتی در دهان است نه در سر .

بزاق زیاد ممکن است به علت قطع یک داروی خاص باشد . عارضه جانبی برخی داروها خشکی دهان است و با قطع خوردن دارو بزاق به طور طبیعی ترشح می شود ،‌ ولی شما فکر می کنید که آب دهانتان بیش از حد زیاد شده است .

افرادی که نخستین بار دندان مصنوعی گذاشته اند احساس وجود بزاق اضافی می کنند . وجود هر چیز در دهان ترشح بزاق را تحریک می کند و در این افراد تا عادت کردن به دندان مصنوعی آب دهان زیاد می شود .

گرفتاریهایی که ارسال پیام های عصبی مغز به بدن را مختل می کنند - مثل فلج عصب صورتی ،‌بیماری پارکینسون و سکته مغزی - توانایی بلع درست یا بستن لب ها را از بین می برند و باعث ریزش آب دهان می شوند .

درمان ریزش آب دهان

روش های زیادی برای کنترل آب دهان پیشنهاد شده است ، ولی کمتر مؤثر بوده اند . پزشکان می توانند با انجام عمل جراحی مسیر مجاری بزاق را تصحیح کنند تا بزاق به گلو بریزد . اما این کار توصیه نمی شود .

خوراکی های مختلف را امتحان کنید . زنان باردار چیزهای مختلف مثل قرص های مکیدنی ، جرعه های متناوب آب ، تنقلات را برای کاهش آب دهان می خورند . با این کار هم مزه بد دهان را از بین می برند و هم بزاق را قورت می دهند . شما هم امتحان کنید ، چون گاهی مؤثر است .

دارو نخورید . ریزش آب دهان آنقدر مهم نیست که برای قطع آن از داروهای خشک کننده دهان استفاده کنید . خشکی دهان حاصل از دارو یک عارضه جانبی است . این کار مخصوصاً در زنان باردار اهمیت زیادی دارد ، ‌چون دارو ممکن است بر جنین تأثیر بد بگذارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد