نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

پیشگیری و درمان بواسیر به روش های خانگی

 

http://www.beytoote.com/images/stories/health/yoboosat2.jpg


روش های پیشگیری از بروز و یا بدتر شدن بواسیر

بهترین راه برای پیشگیری از بواسیر این است که مدفوع خود را نرم و به گونه ای که به راحتی دفع شود نگه دارید. برای کاهش علائم بواسیر و جلوگیری از بروز آن موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • مصرف غذاهایی با فیبر بالا: میوه ها، سبزیجات و غلات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این کار مدفوع را نرم کرده و حجم آن را افزایش می دهد که همین قضیه می تواند به شما کمک کند که برای دفع مدفوع زور کمتری بزنید (زور زدن در هنگام دفع می تواند باعث بواسیر شود و یا آن را بدتر کند.) فیبر را به آرامی به رژیم غذاییتان اضافه کنید تا با مشکل گاز معده و روده مواجه نشوید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید: هر روز شش تا هشت لیوان آب و یا مایعات (غیر الکلی) بنوشید. این کار به نرم شدن مدفوع شما کمک می کند.


  •  
  • مکمل های غذایی مصرف کنید. بسیاری ا:.8( افراد فیبر لازم و کافی برای یک فرد عادی را دریافت نمی کنند (هر روز 25 گرم برای زنان و 38 گرم برای مردان). تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل های بدون نسخه فیبر می تواند علائم کلی بواسیر و خونریزی ناشی از آن را بهبود ببخشد. این مواد باعث می شوند که مدفوع نرم مانده و منظم دفع شود.

در صورت استفاده از مکمل های غذایی حتما باید در طول روز حداقل هشت لیوان آب و یا سایر مایعات بنوشید. در غیر این صورت این مکمل ها می توانند باعث ایجاد یبوست شوند و یا یبوست را بدتر کنند.

  • فشار آوردن ممنوع: زور زدن و نگه داشتن نفس در هنگام عمل دفع می تواند باعث افزایش فشار بر روی رگ های پایین راست روده شوند.
  • به محض احساس نیاز به دفع، به دستشویی بروید. اگر شما عمل دفع را به تاخیر بیاندازید، مدفوع شما خشک شده و دفع آن مشکل تر خواهد بود.
  • ورزش کنید: فعالیت بدنی به پیشگیری از بروز یبوست کمک می کند و فشارهای وارد شده بر رگ ها (که ممکن است بر اثر نشستن و یا ایستادن های طولانی مدت ایجاد شوند) را کاهش می دهد.
  • از نشستن های طولانی مدت بپرهیزید: نشستن های طولانی مدت، به ویژه در توالت، می تواند فشار را بر روی ورید ها مقعدی افزایش دهد.

درمان های خانگی و سبک زندگی مناسب برای بواسیر

شما می توانید با استفاده از درمان های خانگی ورم، درد و التهاب های خفیف بواسیر را درمان کنید. اغلب این کارها تنها درمان های لازم برای بواسیر هستند.

  • دارو های موضعی را امتحان کنید. از کرم ها و یا شیاف های بدون نسخه مخصوص بواسیر استفاده کنید و یا از پد های بی حس کننده ی ویژه این کار استفاده کنید.
  • به طور منظم مقعد خود را به وسیله دوش آب گرم و یا وان آب گرم بخیسانید. هر روز دو تا سه دفعه و هر دفعه 10 تا 15 دقیقه مقعد خود را در آب گرم (نه داغ) بخیسانید. داشتن یک وان یا تشت کوچک در حمام ممکن است فکر خوبی باشد. این گونه وان های کوچک را می توانید از لوازم پزشکی فروشی ها و یا فروشگاه های لوازم پلاستیکی تهیه فرمایید.
  • ناحیه مقعد خود را تمیز نگه دارید. به صورت روزانه حمام کنید (ترجیحا) و یا دوش بگیرید و پوست اطراف مقعد خود را به آرامی تمیز کنید. برای این کار از صابون استفاده نکنید زیرا که صابون ممکن است مشکل شما را بدتر کند. از استفاده از دستمال های مرطوب و یا آغشته به الکل اجتناب کنید. بعد از استحمام این ناحیه را به آرامی خشک کنید. برای این کار می توانید از سشوار استفاده کنید.
  • از دستمال توالت های خشک استفاده نکنید. برای این کار می توانید از دستمال های توالت مرطوب بدون رایحه و بدون الکل استفاده کنید.
  • از سرما استفاده کنید. کیسه آب یخ و یا بسته های یخ را برای از بین بردن ورم مقعد روی آن قرار دهید. از گذاشتن یخ به صورت مستقیم بر روی پوست بپرهیزید.
  • داروی های مسکن خوراکی را امتحان کنید. شما می توانید برای تسکین موقتی درد بواسیر از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

با این روش های درمانی خانگی اغلب در عرض یک هفته بواسیر شما بر طرف می شود. اگر بعد از یک هفته بهبود حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید. اگر درد و خونریزی شما شدید بود قبل از پایان یک هفته به پزشک مراجعه کنید.


منبع

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد