نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

حنجره ، گلو و صوت آدمی را با نگاهی به طب سنتی چگونه سالمسازی کنیم

راهکار خشن نشدن صدا و آسیب ندیدن تارهای صوتی :

** تذکرمهم برای نحوه درمانگری گلو و حنجره :

** حکمت حنجره از منظر امام صادق علیه السلام :

** علائم شرح بالینی بیمار در گلو و حنجره :

** علل گرفتگی صدا ، حنجره ، خروسک و گلو :

رفع گرفتگی صداها با داروهای گیاهی : 

** حکمت حنجره از منظر امام صادق علیه السلام :

امام صادق (علیه السلام ): - خطاب به مفضل بن عمر -: اى مفضل ! در صدا و کلام و فراهم بودن ابزارهاى آن در انسان ، فراوان اندیشه کن . حنجره ، همانند لوله اى براى بیرون آمدن صداست و زبان ، لب ها و دندان ها، براى شکل گرفتن حروف و آواها. مگر نمى بینى هر کس دندان هایش بیفتد، نمى تواند ((سین )) را درست ادا کند و هر کس داراى لب نباشد، نمى تواند ((فاء)) را درست بگوید و هر کس زبانش سنگین باشد نمى تواند ((راء)) را به فصاحت ادا کند؟

 همانند ترین چیز به این پدیده ، یک سر سرناى بزرگ است . حنجره به نى آن مى ماند. ریه ، همانند آن انبانى است که دمیدن را انجام مى دهد تا هوا به نى درآید، اندام هایى هم که بر ریه فشار وارد مى آورند تا صدا (از حنجره ) بیرون آید، همانند آن انگشت هایى است که انبان را مى فشرد تا هوا در نى درآید و لب ها و دندان هایى هم که صدا را به حروف و آواها بدل کنند، به انگشت هایى مى مانند که در دهانه نى حرکت مى کنند تا از ناى نى ، آهنگ بسازند. البته هر چند در دلالت و تعریف ، مخرج صدا را به این سرنا تشبیه کنند، اما در حقیقت ، این سرناست که باید به مخرج صدا تشبیه شود.

 اکنون تو از آوایى که براى ساخت کلام و ایجاد حروف در اندام ها هست ، آگاه ساختم ؛ اما در این اندام ها، افزون بر آنچه یاد آور شدم ، منافعى دیگر نیز هست :  حنجره ، جایى است که این نسیم ، از آن به سوى ریه راه مى گشاید تا با تنفس ‍ دائمى - که اگر اندکى متوقف شود، انسان مى میرد - قلب را باد بزند و خنکش گرداند.

اى مفضل ! چه کسى در حلق ، دو روزنه قرار داده است : یکى براى خروج صدا - و این همان حلقوم (ناى ) است که به ریه مى پیوندد - و دیگرى براى گذر غذا - و این ، مرى است که به معده مى پیوندد و غذا را بدان مى رساند -؛ و (چه کسى ) بر حلقوم سرپوشى قرار داده

است (زبان کوچک )، تا نگذارد غذا به ریه برسد و (شخص را) بکشد؟

 چه کسى ریه را خنک کننده سستى ناپذیر و بى توقف قلب ، قرار داده است تا نگذارد حرارت در قلب ، جاى گیرد و به نابودى بینجامد؟ ( منبع کتاب دانشنامه احادیث پزشکی ص 182 )

** تذکرمهم برای نحوه درمانگری گلو و حنجره :

مشاوره زیر بر اساس مزاج معتدل است و شما بایستی متناسب با مزاج گرم و یا سردت ، از

تغذیه و فرمول های گیاهی استفاده کنی که به حنجره تو آسیبی وارد نسازد ، مثلا" اگر بدن شما گرم است بایستی از فرمول های سرد استفاده کنی  و اگر بدن شما خشک است بایستی از فرمول های تر استفاده کنی . به عبارت دیگر وقتی خشونت حنجره با گرفتگى صدا توأم مى‏شود معمولا مزاج بیمار گرم است و باید از منضج و مسهل‏هاى سرد مزاج استفاده شود ( به وبلاگ خودم درباره مسهل ها مراجعه شود.)

** علائم شرح بالینی بیمار در گلو و حنجره :

1= علائم ورم حلق و لوزه ها در بلغمى مزاج: نرمى و سفیدى محل ورم ، وجود درد و سوزش و دراز و شل شدن لوزه ها  .

2= علائم ورم حلق و لوزه ها در سوداوى مزاج: سفتى و تیرگى رنگ کام و زبان و لوزه ها، ترشى دهان.

3= علائم ورم حلق و لوزه ها در صفراوی مزاج : یبوست، تلخی دهان، سوزش زبان، زردی زبان ، شدت التهاب و عطش زیاد بر قراری درد لوزه ها در بلع.

** علل گرفتگی صدا ، حنجره ، خروسک و گلو :

* امام رضا علیه السلام فرمود :پر کردن شکم از تخم مرغ آب پز ( کبابی ) سبب تنگی نفس و سینه میشود .

** این روزها هوای همه خانه ها و محیط کاری به علل حضور ریزگردها ، آلودگی هواها ، استنشاق سموم مواد شیمیائی و مواد شوینده ها ، بالارفتن حرارت کره زمین ، استفاده از تغذیه های به روش غربی ، طبعا" نوعی از خشکی در بدن انسانها بعنوان مزاج ثانویه تولید کرده است ، اما افرادی که گلو درد دارند بهتر است از دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده کنند. این دستگاه می توانند تا حد زیادی از دردها بکاهد.

** علل یانی انحرافی : یکی از بیماری هایی که  همیشه گریبان گیر بشر بوده است ، انواع سرماخوردگی ها و عفونتها و گلودرد است . متاسفانه در عصر جدید برای رهایی از این بیماری ها از انواع قرص های سرماخوردگی ، آنتی هیستامین (آبریزش بینی ) ، آموکسی سیلین (چرک خشک کن ) و آمپول پنی سیلین استفاده میشود . اما واقعیت امر چیز دیگری است . با استفاده کردن از این قرص ها و آمپول ها فقط بدن مقاومت خود را از دست میدهد و سلولهای بدن فلج میشوند .

** از نظر روایات اسلامی زمان خواب بین ساعت 9 شب تا نیمه های شب است و بیداری

صبحگاهی ( بین الطلوعین ) از ساعت چهار تا شش صبح بوده که موجب زیادی رزق و

سلامتی است .و ترک خواب در این ساعت ، باعث میشود که رفع نزله یا خلط گلو ( که عاملی برای 150 نوع بیماری از جمله : پیدایش لوزه سوم ، گشادشدن دریچه های ورودی معده و میترال قلب ، کولیت روده ، کیست تخمدان ، فیبروم ، افتادگی رحم ، افتادگی مثانه ، سیاهی و گودی زیر چشم ، بیماری پوستی) برطرف شوند .

** احساس گیر کردن لقمه و تغذیه ها در گلو نتیجه فعال شدن خلط سودا و خلط صفرا در این ناحیه است .

** تهوع صبحگاهان ( به هنگام از خواب بیدار شدن ) ، علامت رفلکس معده ،مری و شل بودن دریچه فم المعده است که بیشتر به علت قورت دادن اخلاط نزله ای ( گرم یا سرد یعنی همان فضولات چرکین بدن ) گلو و یا در اثر وجود کم خونی ارثی بوجود می آید .

**ممکن است در بعضی از زنان با گذاشتن دستگاه IUD ، اختلالات عصبی و خلقی ، ، آلرژی ها ، سرفه و گلو درد بروز نماید

راهکار خشن نشدن صدا و آسیب ندیدن تارهای صوتی :

اگر مداح هستید باید مرتب ورزشهای حنجره یعنی تمرینها و برنامه منظم آواز خواندن داشته باشید، همانند یک ورزشکار که برای مسابقات از عضلاتش باید خوب کار بکشد و تمرین کند و ورزش منظم داشته باشد، آب برگه زرد آلو با انجیر خشک برای لینت حنجره خوب است که می توانید آنرا یا به صورت خام یا در خورشها استفاده کنید.

** در اولین قدم برای اینکه شدت گلودرد بیشتر نشود بهتر است اجازه ندهید هوای سرد و یا مایعات خنک به آن برسند. این باعث می شود تا زمان درمان کاهش پیدا کند و گلوی شما در شرایط بهتری باشد.دوری از تغذیه چرب ، سرخکردنی و ترشیجات بالاخص به هنگام سرماخوردگی .

**  جوش شیرین نیز می تواند گزینه خوبی برای از بین برد گلو درد باشد. مقدار بسیار کمی از آن را در داخل آب گرم حل کنید و این محلول را قرقره کنید. توجه داشته باشید که اصلا نباید جوش شیرین وارد بدن شما شود.

* دوری از آب یخ ، بستنی ، آب خیلی خنک ، آبمیوه های کارخانه ای .

* موقع خستگی جسم به حنجره فشار وارد نشود .

* دوری از ادویه جات تند بالاخص ادویه برای مزاج خشک ها ، خشکبار و تخمه جات با نمک .

* گلو قبل و حین اجرای برنامه با نوشیدنی ولرم مدیریت شود و لیکن چای خشک کننده گلو

است .

* موقع خواندن کم کم به صدا اوج بدهید .

* دوری از مصرف دوغ و پنیر کهنه .

* پرخوری و هله هوله خوری ممنوع .

* تک غذا خوردن راز سلامتی کل بدن و تنوع خوری چند غذائی بشدت مضر .

* از صحبت طولانی و سربه زیر پرهیز شود .

* با صدای بلند و زیاد صحبت نشود.

* استعمال عطرهای خارجی و ادوکلن های وارداتی پرهیز شود .

* از خوردن غذاهای ترش، تند، تیز، شور، چرب پرهیز کنید .

* در موقع بالارفتن حرارت بدن از دمنوش و یا شربت گیاهان ( خشخاش ، عدس ، گل بنفشه، گل ختمى، گل یا دانه پنیرک، تخم کاهو، تخم سبز خیار، عناب، سپستان، اسفرزه، خرفه و داروهاى سرد مزاج و لعابدار دیگر) و از غذاها سوپ جو، ماء الشعیربدون گاز ، مالت

* قلیان و دخانیات و استعمال هر گونه دود، مواد شیمیایی دود آتش و خاک اره مبرا شود .

* دوری از سرخکردنی های با روغن نباتی و مایع

* دوری از تنوع استرس ها و ناراحتی های روحی و عصبی که باعث بیشترین نوع گرفتگی صدا ، سینه و تارهای صوتی می شوند

*  رژیم غذایی سه روزه برای رفع سرماخوردگی ، آنفولانزا ، سینوزیت ، گلودرد ، که میتواند سختترین نوع این بیماری ها را درمان کند . در این چند روز ( شیر و پنیر -گوشت –تخم مرغ – شکلات – چای – قندو شکر -  کاکائو – بیسکوییت ) به هیچ وجه مصرف نکنید .

* استفاده از غذاهای لعابدار و ملین مثل حریره بادام ، آش کدو، میوه های پخته شده، سوپ گشنیز و جعفری و اسفناج و آش سبزی، همچنین مصرف آبلیموی شیرین، آب انارشیرین، زردآلو و برگ هلو و انجیرخشک و غرغره کردن آب نمک.
پاچه بز و گوسفند جوان برای رفع گرفتگی صدا مفید است و لیکن دیرهضم و لزج است . گوشت ماهیچه گوسفندی مفید است .

رفع گرفتگی صداها با داروهای گیاهی :

* امام رضا ع فرمود : هر که بخواهد در زمستان از سرماخوردگی در امان باشد هر روز سه قاشق عسل بخورد . عسل بصورت عسلاب با آب ولرم در دفع عفونتهای گوش،حلق و بینی جایگزین آنتی بیوتیک ها است . غرغره عسلاب در بیماریهای سر و گردن، ناحیه دهان و حلق برای تورم ها و عفونت حلق بسیار مفیدند. عسل داروئی است که طب معصومین ع ، طب سنتی ، طب امروز همگی در شفادهی آن تردیدی ندارند .

* امام علی علیه السلام فرمود : برای نرمی سینه ، حلق ، حنجره ، صوت و خلط سینه بایستی از عناب استفاده شود .

عناب ( مزاج معتدل و کمی سرد ) را 100 گرم نیمکوب کرده و به مدت 15 دقیقه جوشانده و دربش را بسته و بیرون از اتاق گذاشته و صبح هنگام صاف کرده و ناشتا میل شود و این دارو اخلاط کثیف سینه را دفع و خشونت حلق را از گرمی به خنکی نزدیک کرده و درد و گرفتگی سینه را بهبود می بخشد . خوردن عناب و یا دم کرده آن ،داروی سینه ، حلق و گلو است .( خوردن زیادی عناب ترشح اسپرم را کم کرده و نیروی جنسی را می کاهد . خوردن عناب همراه با داروهای دیگر طعم داروهای محرک را کاهش می دهد .)

*امام علی علیه السلام فرمود : برای گلو درد غذائی بهتر از شیر نیست . شیرجوشیده ولرم و نشاسته با اندکی عسل برای حنجره مفید است . ولیکن برای گروهی شیر ، خشک کننده گلو است .

* امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که تخمه در گلو میشود با پیاز خوردن آنرا از بین ببرد .

*امام صادق علیه السلام فرمود :انار برای سرفه زدن حاد ، سودمند است و صدا را صاف می کند .

* اگر گرفتگی ناشی از سرماخوردگی است، با بستن شال گردن، ناحیه حنجره و گلو را گرم نگاه دارید تا بهبود زودتر حاصل شود. از حضور در اماکن بسیار سرد، خشک، بدون رطوبت کافی و دودی در زمان سرماخوردگی خودداری کنید.

* اسفناج ( مزاج سرد و تر ) : اسفناج پخته ، سرفه های خشک را التیام بخشیده ، گرفتگی صدا را مرتفع و آسم را درمان می کند و سرما خوردگی را معالجه می نماید.

*بادام شیرین ( گرم و تر ) : خوردن بادام شیرین با روغن آن رافع خشونت حنجره است . و از داروهای بسیار مجرب دفع خشکی حنجره ، روده و یبوست است . و اگر مغز بادام شیرین را با کتیرا و شکر بخورید برای صاف کردن صدا  مفید است .

*شکر تیغال ( مزاج معتدل و کمی تر ) لعاب تهیه شده از آن برای درمان مشکلات تنفسی و سرفه‌های خشک بسیار پرفایده است. تنها نکته این است که در صورتی که پیله شکر تیغال را تهیه می‌کنید باید حتما آن را بشکنید و حشره سیاه‌رنگ درون آن را پاک کنید. مصرف شکر تیغال موجب تقویت صدا و حنجره می‌شود و مصرف آن به افرادی که شغل‌شان خوانندگی یا مداحی است توصیه می‌شود. مادرانی که صاحب کودکان جیغ‌جیغو هستند که کودکشان اغلب در حال جیغ‌کشیدن و گریه کردن است با دادن دارویی که از شکرتیغال، شکر و ترنجبین ( مزاج گرم و تر ) تهیه شده، می‌توانند التهاب‌ها و گرفتگی صدای کودک را درمان کنند. مصرف شکرتیغال برای افرادی که در فصل‌های سرد یا هوای آلوده با سوزش یا خشکی گلو یا سوزش ناحیه مری مبتلا می‌شوند، بسیار مفید است.

* پنیرک ( مزاج سرد و تر ) و ختمى ( مزاج سرد و تر ) مانند چای دمنوش شده و صدا را باز و گرفتگى حنجره را بر طرف مى‏نمایند. ختمی کوچک ( مزاج سرد و تر ) : خوردن تخم ختمی برای باز کردن صدا، مداحی مفید است  .

*کلم ( مزاج گرم و خشک ) : روزانه سی گرم تخم کلم دمنوش شود .

*گیاه کبابه چینی ( مزاج خیلی گرم و خشک ) : خواص آن لطیف‏کننده و بازکننده گرفتگى‏هاى عروق سر و سینه است. صاف‏کننده صدا و آواز است و خفقان را رفع مى‏کند. ( گرم مزاج ها بایستی با مصطکی مصرف کنند ) .

*میوه سپستان ( مزاج معتدل یا کمی سرد و تر )  را در دهان مکیده و آب آن را فرو برند و یا با آب داغ خیس کرده و میوه سپستان را بخورید، براى نرم کردن سینه و حلق و تحلیل ورم آنها و رفع خشونت صدا و تسکین سرفه گرم و خشک، رفع گرفتگى آواز بسیار موثر است ، این دارو در طب قدیم بین خانواده ها بسیار رواج داشته است . مکیدن میوه سپستان، در دهان باعث نرم شدن حلق است .

* بامیه به علت داشتن لعاب سینه های خسته و کوفته را نرم و گرفتگی صدا و آواز را باز می نماید و با لعاب خود ، معده و روده را جارو کرده ، نرم می نماید.

*قدومه شیرازی ( مزاج گرم و خشک ) مقدار 20 گرم با کتیرا ( مزاج سرد و خشک ) مقدار 5 گرم با صمغ عربی ( مزاج معتدل و کمی خشک ) مقدار 10 گرم با نشاسته ( مزاج سرد و خشک ) مقدار 15 گرم ، همه را نرم کوبیده و سپس یک قاشق غذا خوری از آنها را در یک لیوان آب جوش حل کرده و در سه وعده میل شود .

*به‏دانه ( مزاج سرد و تر ) با آب جوش خیسانده شود که در درمان التهاب مخاط دهان و گلو و تسکین‏ خشونت‏ و گرفتگى‏ صدا، سرفه موثر است .

*ثعلب ( مزاج گرم و تر ) دمکرده آن را براى رفع‏ گرفتگى‏ صدا و نرم‏کننده موثر است . تذکر مهم ثعلب در بستنی باعث گرفتگی تدریجی کلیه میشود .

*شیر جوشانده با زرده ی تخم مرغ محلی و اندکی عسل  قبل از اجرای برنامه خیلی صدا را نرم می کند .

*باقلا( مزاج سرد و تر کمی خشک ) ، مقداری آرد شده با روغن بادام شیرین و اندکی عسل مخلوط شود برای رفع گرفتگی صدا موثر است .

*دارچین ( مزاج گرم و خشک ) دمنوش رقیق آن برای دفع بلغم غلیظ چسبیده به دیوار حنجره بسیار مفید است و در دفع سرفه های رطوبی ، تنگی نفس ، رفع خشونت صدا موثر است .

*انغوزه ( مزاج گرم و خشک ) : خوردن کمی انغوزه رافع خشونت حلق است .

* کلپوره ( مزاج مریم نخودی – گرم  و خشک ) : آب جوشانده آن ضد عفونی کننده دهان ، حلق و رافع زخم های دهان است . زیاده روی در مصرف باعث افت قند خون میشود .

* گردو ( مزاج گرم و خشک ) : خوردن گردو مفید حنجره و ریه است . ( برای رفع مضرات گرمی گردو باید همراه با گردو ، انار ترش ، رب انار و یا سکنجبین خورد ) .

* لیموترش ( مزاج سرد و تر ) : غرغره آب لیموترش باعث کاهش  ورم و التهاب چرکین حلق و گلو می شود .( آب لیموترش مضر سرد مزاجها و مضر اعصاب است و باید آنرا با شکر و یا عسل خورد .) * لیموشیرین (مزاج سرد و خشک ) : خوردن لیمو شیرین خشونت شش ها را رفع می کند.

* مریم گلی ( مزاج گرم و کمی خشک ) : از دم کرده مریم گلی برای شتشو و غرغره کردن در حلق و رفع ناراحتی حلق استفاده می شود .

* هل رسمی ( یا هل سبز – مزاج گرم وخیلی خشک ) : خوردن هل سبز رطوبتهای حلق را میخشکاند .

* یولاف ( مزاج معتدل و مایل به خشکی ) : نوشیدن دم کرده یولاف ، ورم حلق و حنجره را تسکین می دهد.

* گلابی ( مزاج گرم و تر – مایل به اعتدال ) : خوردن تخم گلابی ، حنجره را نرم می کند. ( خوردن گلابی زیاد در سرد مزاجها و کسانی که معده ضعیف دارند نفاخ و مضر است و باید آنرا با زنجبیل و رازیانه خورد . زیاد خوردن تخم گلابی مضر معده است .)

* زنجبیل ( مزاج گرم و خشک ) : خوردن دمنوش رقیق زنجبیل  ، رطوبتهای بلغمی غلیظ چسبیده به دیوار دستگاه گوارش را از بین می بزد. ( زیاد خوردن زنجبیل مضر حلق است و باید آنرا با عسل خورد .)

* سقز ( مزاج گرم و خشک ) : بلعیدن یک گرم سقز ، اخلاط لزج حلق و حنجره را از بین میبرد.

* شیرین بیان ( مزاج معتدل ) : نوشیدن  20 گرم ریشه بی پوست شیرین بیان رافع خشونت های حلق ، تنگی نفس ، مقوی اعصاب ، رافع سوء هاضمه ، داروی سوزش ادراری ، رافع امراض عصبی ، رافع امراض مغزی و جلاء دهنده رنگ صورت است .

*بید خشت ( سرد ) : خوردن بید خشت رافع خشونت حلق و سینه است .

*خربزه ( معتدل و تر – گرم و تر ) : خوردن تخم خربزه خشونت حلق را رافع است . بیماران گوارشی و دیابتی و کودکان اسهالی از خوردن خربزه بپرهیزند .

*بابا آدم (گرم و خشک) :دم کرده با با آدم برای معالجه ناراحتی های حلق درد مفید است .

*اسفرزه (سرد و تر) : خوردن اسفرزه و یا غرغره رقیق آب اسفرزه در گلو  ، برای خشونت حلق مفید است .

* گروهی از حکما طب سنتی : پیاز خوری ( مزاج گرم و خشک ) برای درمان حلق و مجاری تنفسی و بینی مفید است . پیازی که لای خاکستر گرم ( قرار داده شده در یک زرورق گاز )پخته شود با کره و روغن زیتون مصرف شود گرفتگی صدا را معالجه میکند.

* گروهی از حکما طب سنتی : انجیر ( مزاج گرم و تر ) برای نرم کردن سینه موثر است و تورم حنجره و زکام را مرتفع می کند .

* گروهی از حکما طب سنتی : جوشانده تره ( مزاج گرم و خشک ) و خوردن شربت آن در رفع گرفتگی صدا ، زکام و سرفه موثر است .

* غرغره کردن با آب نمک ( مزاج گرم و خشک ) : برای تهیه این محلول،‌ یک قاشق چایخوری نمک کوچک را با 250 میلی لیتر آب جوش مخلوط کنید. بگذارید سرد شود و هر 2 تا 3 ساعت استفاده نمایید. نمک خاصیت ضدباکتریایی دارد که تکثیر باکتری های عامل دردهای گلو را محدود می کند. البته استفاده بیش از حد از این کار می تواند به صورت معکوس خارش و سوزش گلو را تشدید کند. *در ابتدا و آخر غذا خوردن به اندازه یک گندم ، نمک ( مزاج گرم و خشک )  تناول شود زیرا با خوردن نمک ، نزله ها و اخلاط موجود در گلو را ضد عفونی و بی ضرر می کند و یا ترشحات هورمونی دستگاه گوارش را تحریک نموده و غذای مصرف شده بهتر گوارش میشود .

*آب نمک و درمان گلو درد ، پیامبر (ص): خداوند به موسى وحى کرد که غذا را با نمک ، شروع کن و با نمک به پایان برسان . نمک ، درمان هفتاد درد است که کمترین آن دردها، دیوانگى ، جذام ، پیسى ، گلودرد، دندان درد و دل درد مى باشد. محلول آب نمک را حتما می شناسید یکی از بهترین مواد برای درمان سریع گلودرد است. این محلول می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده و یا ترمیم کننده گلو به کار رود. روزانه دولیوان آب نمک حتما قرقره کنید. 

* اوکالیپتوس ( مزاج گرم و خشک ) : برای تهیه دمنوش 2 تا 3 گرم برگ های خشک گیاه را در 150 میلی لیتر آب جوش به مدت10 دقیقه دم کرده دو فنجان از آنرا در روز میل کنید.

*  کاسنی ( مزاج سرد و تر ) : کاسنی را با مغز فلوس بدون هسته دمنوش کرده و برای دردهای گلو ، به روش غرغره انجام شود .

*جهت مرض حناق ( خفگی گلو ) با مشک و زعفران آیه زیر را نوشته و با خود همراه داشته باشد .( سوره یاسین آیه 15 : ... و قالوا ربنا یعلم انا الیکم لمرسلون ) . (ک ختوم ج 1 ص 154 ) .

* زوفا ( مزاج گرم و خشک) با انجیر پخته برای دهانشویه ، ورم لوزه ها (غرغره) موثر است .

* قرص آلتادین مرکب از گل ختمی، ریشه شیرین بیان و اسانس نعنا بوده که برای ضد التهاب مخاط گلو و دهان مفید است .

* برگ زرشک  ( مزاج سرد و خشک)  را دمنوش کرده و پس از صاف کردن ، غرغره کرده تا گلو درد آرام شود .

*روش بخور دادن برای آنژین گلو با گیاهان ( اسطوخدوس با مزاج گروم و خشک ، برگ اوکالیپتوس با مزاج گرم و خشک و مزرنجوش با مزاج گرم و خشک  ) به مقدار یک قاشق از هر کدام در دولیوان آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه از راه نزدیک و یا دور ( فضای محیط ) بخور داده شود . روش بخور از راه دور ( معطر کردن فضای محیطی ) هم موثر است .

*از روش غرغره با دمنوش آویشن ( مزاج خیلی گرم و خشک ) با مریم گلی ( مزاج گرم و خشک ) روزی چهار بار برای درمان اوریون استفاده میشود .

*موز خوری ( مزاج گرم و تر ) برای دفع گلو درد : موزها از جمله میوه‌هایی هستند که

نرم بوده و بلعیدن آن‌ها بخصوص هنگام گلودرد بسیار راحت است. این میوه همچنین از شاخص گلایسمی پایینی برخوردار بوده و سرشار از ویتامین‌B6 ، پتاسیم و ویتامین C است.

* سوپ مرغ محلی برای گلو درد : بسیاری از حکما طب سنتی معتقدند که سوپ مرغ کمک خوبی برای رفع گلودرد است. خوردن یک کاسه سوپ مرغ گرم از آن جا که دارای خواص ضد التهابی است می‌تواند به عنوان یک آنتی‌بیوتیک عمل کند. در تهیه سوپ مرغ از مواد غذایی سرشار از مواد مغذی مانند هویج، کرفس، پیاز، شلغم،‌ سیر و سیب‌زمینی استفاده کنید.

*مخلوط آب‌ لیمو و عسل برای گلو درد : مخلوط آب‌ لیمو و عسل یکی از روش‌های درمانی توصیه شده‌ای است که می‌تواند در تسکین گلودرد و نیز کاهش التهاب موثر باشد.

 *هویج پخته برای درمان گلو درد : هویج‌ها ماده غذایی مفیدی هستند که هنگام بیماری به عنوان یک دارو عمل می‌کنند. البته به خاطر داشته باشید برای تسکین گلودرد هویج پخته استفاده کنید چرا که خام آن موجب بدتر شدن درد خواهد شد. هویج، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K ، فیبر و پتاسیم است.

*انغوزه ( گرم و خشک ) : خوردن کمی انغوزه صاف کننده صدا است .

*کشمش سبز ( گرم و تر ) : آب کشمش پخته با شکر یا عسل صاف کننده صدا است .

* قدومه ( خیلی گرم و خشک ) : خوردن قدومه صدای خواندن را صاف می کند . ( قدومه بسیار گرم است و اسراف در خوردن آن مضر کبد و کلیه است بالاخص برای گرم مزاجها ) .

* کنجد ( گرم و تر ) : خوردن روغن کنجد صدا را صاف می کند . ( کنجد دیر هضم است ودر معده   می ماند و برای رفع این مشکل بایستی با عسل و شکر خورده شود .).و لیکن خوردن آب کنجد باعث سقط جنین میشود .

*گلرنگ ( معتدل ) : نوشیدن دم کرده گلرنگ ، صدا را باز و آواز را خوش می نماید .

* مورد ( معتدل – سرد و خشک ) : نوشیدن آب دم کرده مورد دانه برای خون ریزی سینه و سرفه موثر بوده و برای جهاز تنفسی مفید است و مکیدن مورد و دانه آن سینه را صاف و صدا را نیکو می کند . ( برگ و دانه مورد دارای ویتامین A است )

* کندر ( گرم و خشک ) : خوردن کندر به اندازه یک گندم در هر وعده غذایی با مصطکی (

کندر رومی با مزاج گرم و خشک  ) برای افراد صوت خوانان مفید بوده و صدای آنان را لطیف و صاف می کند .

* گز انگبین ( گرم و خشک – یا معتدل ) : خوردن گز انگبین رافع خشکی سینه ، گرفتگی صدا و تنگی نفس است .

*گل ارغوان ( گرم و متمایل به اعتدال ) گل های درخت ارغوان را بجوید و بخورید که نشاط آور و صاف کننده و نیکو کننده صدای آدمی میباشد .

* انار شیرین ( مزاج سرد و تر ) را با پوست روی آتش بگذارید و سر آنرا باز کنید و در حین حرارت دادن روغن بنفشه یا بادام شیرین لابه لای آنرا تزریق کنید و آب انار را بخورید. خوردن انار شیرین و انار های سیاه پوست ، رافع گرفتگی صدا بوده و لیکن پس از غذا خوردن باعث فساد غذا شده و ضعف معده را در پی دارد و برای افراد تب دار مضر است .

*نخود ( مزاج گرم و خشک ) با شیر پخته شود برای رفع گرفتگی صدای ناشی از خشکی مزاج موثر است . نخود سبز با سیر تازه رافع خشونت صدا و یا گرفتگی ناشی از خشکی است و لیکن دارندگان زخم مثانه بایستی با زیره میل کنند .

*برای صاف شدن صدا بایستی شلغم ( مزاج گرم و خشک ) میل شود . برای خوردن شلغم در فرهنگ عامیانه مردم از شلغم بعنوان ماده گیاهی سرد کننده یاد میشود که کاملا" این باور غلط است. وبایستی از شلغم به عنوان ماده ای بسیار گرم و خشک کننده یاد کنیم .

*درمان خروسک :  گل ختمی( مزاج سرد و تر )  5 گرم ، فلوس ( مزاج گرم و تر ) 5 گرم ، بابونه ( گرم و خشک )  5 گرم ، گل بنفشه ( سرد و تر ) 5 گرم ، گیاهان فوق را مخلوط کرده و در یک لیتر آب جوشانده و سپس صاف کنید و در طول روز تا 60 استکان برای 5 روز میل شود .

*دمنوش ترکیبی با بارهنگ (مزاج سرد و خشک ) به همراه قدومه ( مزاج گرم و خشک ) و به دانه با اندکی عسل ، به عنوان نرم کننده سینه زخم و برطرف کننده سرفه و خارش‌های گلو مصرف سنتی دارد.

تنوع تغذیه های آسان برای رفع گرفتگی حنجره و گلو درد

* سیب بخار پز یا ( به ) بخار پز شده و همچنین سیب یا به ، که با آتش پخته شده باشد برای گلو و سینه مفید است ، چلو گشنیز با کمی گوشت ( کم روغن ) ، روغن زیتون برای گلوهای خشک ،  گاهی ضعف بدن باعث ارتعاشات صوتی و گرفتگی صدا می شود که گوشت و نخود و کمی پیاز را پخته و سپس آب آن را میل کنید . کباب برگ یا از عصاره گوشت که داخل بطری شیشه ای تهیه شده میل کنید  ، شربت خاکشیر با اندکی عسل ، آش کدو ساده ، کدو آب پز ساده  (کم روغن و بدون ترشی و فلفل) ، آش شلغم و برگ چغندر یا کمی اسفناج ، مصرف ترب ( مزاج گرم و خشک ) بیش از حد باعث تنگی صدا میشود .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد