نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

سردرد و میگرن و درمان گیاهی آن

علل سردرد متفاوت است و از این رو سر دردها را به چند دسته مى توان تقسیم کرد: ١ - سردردهایى که بر اثر مسمومیت عمومى تولید می گردد (مثل سردردى که بر اثر سوء هاضمه یا خوردن داروها تولید می شود.)

٢ - سردردهائى که بر اثر مجروح شدن سر تولید می گردد.

٣ - سر درد وابسته به وظائف اعضا ی مثل (سردردى که بر اثر فشار خون یا کم خونى تولید می شود).

٤ - سردردى که بر اثر فعالیت عواطف منفى و ضعف اعصاب تولید می گردد.

٥ - سردردهائى که علت آنها درست معلوم نیست.

داروی سردردهاى عادى که بر اثر سوء هاضمه تولید می گردد آسپرین و داروهایی مانند آن نیست بلکه پاک کردن معده از فضولات است بوسیله روزه و یا خوردن غذاهاى سهل الهضم.

اگر سردرد از خستگى و کار فوق العاده تولید گشته باشد، پیداست که باید استراحت کامل نمود و اگر بر اثر خستگى چشم است دواى آن هم استراحت است.  

باید در اطاقى تاریک، یکى دو ساعت آرام کمپرس با آب سرد و ماساژ هم در مورد بعضى سردردها مفید است.

بعض سردردهاى مزمن خطرناک است. زیرا چنین سردردها نشانه اینست که در خود دماغ تومرى تولید شده و یا آسیبى بزرگ به آن رسیده. سرطان سر، چنین سر درها تولید می کند. سردردى که بر اثر احتقان دماغ تولید گشته بوسیله شستن پا در آب گرم از بین می رود. بعضى سر دردهاى عادى را می توان بوسیله حمام و یا گردش در هواى آزاد از بین برد. این را هم باید در نظر در داشت که علت بعضى سردردها، علیل شدن یکى از اعضاء تن است. لذا باید در مورد هر سردرد، نخست علت اساسى آن را پیدا کرد. سردرد با اغلب امراض توأم است مثل (مالاریا، امراض کلیه و قلب و معده و امراض چشم و امراض عصبى، دندان درد، گلودرد و گوش درد و رماتیسم و سیفلیس.) سردرد در اطفال اگر با تب توأم باشد نشانه اینستکه در طفل زمینه ی آنفلونزا و یا سرخک و یا مخملک فراهم آمده و اگر سر درد طفل

فوق العاده شدید باشد نشانه ی بروز امراض خطرناک مثل مننژیت است.

قرص آسپرین و قرصهایى مانند آن که براى رفع سردرد استعمال می شود خطرناک است، زیر این قرصها علت سردرد را از بین نبرده فقط درد یعنى معلول را از بین می برد.

میگرن یا سردرد نیمه سر از سردردهایى که در شهرهاى شلوغ و پر سر و صداى معاصر زیاد شیوع دارد، سردرد نیمه سر است. این سر درد علائم خاصى دارد که عبارتند از:

استفراغ، دل به هم خوردگى و درد در نیمه سر. افراد مبتلا به این نوع سر درد از نور و صدا و بوهاى تند متأذى می شوند. پیش از ابتلاء به میگرن در مریض حالات مخصوص ایجاد می شود از قبیل:

افسردگى و کوفتگى، اشتهاى کاذب و ناراحتى داخلى. این نوع سردرد غالبا براى مدتى معین (مثلا یک روز تمام و یا دو روز) دوام دارد و خود به خود بهبود مى یابد.

علل میگرن

علل میگرن مختلط است از جمله:

نارا حتى کبد، به وضع بد راه رفتن و نشستن، داشتن دندان فاسد و یا ابتلاء به ضعف چشم، انجام کار زیاد و خسته کننده، برانگیختن عواطف منفى در خود از قبیل کینه، نفرت، حسادت و غیره ، جدال با خود و نازک نارنجى بودن، بی نظمى عادت ماهانه خانمها، خوردن غذاهاى ناسازگار و چرب و ادویه دار و یا زیاده روى در نوشیدن چاى و قهوه، و یا عامل وراثت (میگرن در افرادى بیشتر دیده می شود که پدر و یا مادر و یا یکى از اجداد او به درد مزبور مبتلا بوده است).

درمان میگرن

 موقع ابتلاء به این نوع سردرد، مریض باید از خوردن هر نوع غذا امساک کند و فقط آب سیب بنوشد و در یک اطاق نسبتا ساکت و آرام استراحت کند. ماساژ ملایم روى شانه و گردن در هنگام شروع سردرد کمک بسیار در تخفیف آن می کند. همچنین چنانچه مریض حوله‌اى را که در آب سرد خیس شده است پشت گردن بگذارد و پا را در آب گرم فرو برد، سر دردش زود تر بهبود خواهد یافت.

در میگرنهاى عادى، ورزش زیاد مهم است بخصوص پیاده روى براى خانمهایى که ناراحتى زنانه دارند خیلى مفید است. علاوه بر این باید روزى نیم ساعت بالش را زیر شکم گذارده به استراحت پرداخت و باید به ملایمت پشت گردن

و شانه را ماساژ داد و چند دقیقه نفس عمیق کشید.

افرادى که مبتلا به میگرن هستند باید در مسابقات ورزشى شرکت نکنند چون احساسات هیجان آور ممکن است به بروز سردرد کمک کند. بعلاوه بیمار باید از خوردن غذاها و نوشابه‌هاى نامبرده زیر بپرهیزد:

١ - نان سفید - شکر - انواع و اقسام شیرینیجات (مخصوصا شکلات) - حبوبات - کلم - بیسکویت - کیک - نوشابه‌هاى الکلى - چاى - قهوه.

بیمار باید از خوردن غذاهاى مانده، سرخ شده، ادویه دار، سرکه، چاى پر رنگ، بستنى و شیرینیجات بشدت بپرهیزد.

وقتى سر شما درد گرفت و دچار میگرن شدید، گیلاس را له کنید و روى پیشانى خود بگذارید پس از چند دقیقه درد را ساکت می کند.

برگها و ساقه‌هاى خرفه براى رفع سردرد ضماد مفید و مؤثرى است.

در هنگام میگرن و انواع سردرد پنج تا ده گرم از ریحان را در یک فنجان آب جوش مدت دوازده دقیقه بگذارید دم بکشد بعد آن را صاف کنید و با عسل یا شکر شیرین کنید و بعد از هر غذا یک فنجان از آن را مصرف نمائید.

آب لیمو انواع سردرد و سرگیجه را بر طرف می کند.

شبدر اثر خوبى در درمان میگرن و سر درد دارد.

پرتقال مقوى سر است. سر، مغز و اعصاب و جمجمه را آزاد و تقویت می کند.

سنجد، سردرد را تسکین می دهد.

خوردن آب برگ چغندر جهت سردرد مفید است.

دم کرده برگ درخت گلابى درد سر و میگرن را تسکین می دهد. براى تهیه آن باید صد و ده گرم برگ خشک درخت گلابى را در یک لیتر آب جوش دم کنید و بیست دقیقه بگذارید بماند. بعد آن را صاف کرده و یک گلابى درشت را

بدون آنکه پوست بکنید به قطعات نازکى ببرید و در آن بریزید و موقعى که درد میگرن شروع شد یک فنجان از آن بنوشید، خواهید دید که درد سر و میگرن تسکین خواهد یافت.

دمکرده سبک سوسن سردردهاى شما را چه عصبى و چه مربوط به سوء هاضمه باشد درمان مىکند. طرز تهیه و مقدار مصرف براى معالجه سردرد اینست:

دو عدد برگ سوسن تازه را یک فنجان آب جوش و پانزده گرم برگ خشک سوسن را در یک لیتر آب جوش دم کنید تا دوازده دقیقه بماند، سپس آن را صاف کنید و با عسل شیرین کنید و هر روز چهار فنجان از آن را بنوشید.

دمکرده آویشن در سر دردهاى شدید نیمه سر مصرف می شود.

١٠ گرم آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب دم کرده مصرف نمائید.

تحریکى که در موقع پوست کندن پیاز می شود دردهاى شدید نیمه ی سر (میگرن) را بر طرف می کند.

دمکردهء تخم رازیانه در مورد میگرن تجویز می شود. مقدار آن پانزده گرم در یک لیتر آب مى باشد.

براى معالجه سردرد شدید و میگرن، ضمادى از برگهاى سفت کلم درست کنید، به این ترتیب که برگهاى سفت و خارجى کلم را له کنید و کمى در آتش بپز ید و آن را روى محل درد بگذارید و با پارچه پشمى ببند ید. روزى ٢ تا ٣ باراین ضماد را تجدید کنید.

براى معالجه میگرن بادام تلخ را بکوبید و به صورت ضماد در آورید و روى محل درد بگذارید.

برشهاى نازک لیمو را به صورت کمپرس روى سر بگذارید، انواع سردردهاى عصبى و میگرن را تسکین می دهد.

هسته هلو را می کوبند و آن را به شکل ضماد در میگرن مصرف مى کنند.

دمکرده ی پامچال ضد میگرن است.

بابونه امراض دماغى و سر درد را تسکین می دهد. گلهاى بابونه را مثل چاى دم کرده می نوشند.

خوردن آلو قبل از غذا براى مبتلایان به سردرد سودمند است.

بو کردن ریحان و برگ نعنا براى سر درد مفید است.

تخم کاسنى جهت سر درد سودمند مى باشد.

ریشه ی سوسن را، اگر دائم بو کنید امراض سر را بر طرف سازد.

خوردن دمکرده ی گل باقلا به قدر ٢٥ گرم تا سى گرم در یک لیتر آب بر ضد درد شدید نیمه سر مفید است.

تخم گشنیز را بکوبید و در سرکه خیس کنید و بر سر بمالید، براى درد سر که از حرارت تولید شده باشد نافع است.

گل شقایق نعمانى براى درمان میگرن مفید است. در این مورد باید یک تا سه دسى گرم مصرف شود.

مرزنگوش، میگرن را بر طرف می کند. مقدار مصرف دمکرده آن یک قاشق مرباخورى از گیاه خشک مرزنگوش در یک لیوان آبجوش است.

بلسان براى سر درد نافع است. خانمهایى که از سر درد ناشى از بی نظمى قاعدگى در رنجند باید جوشانده بلسان را مخلوط با بابونه مصرف کنند.

جوشانده ء اکلیل کوهى سر درد را بر طرف می کند.

برای درمان میگرن می توانید از عصاره گیاه بابونه آلمانی که در داروخانه ها با نام تاناستوم  وجود دارد استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد