نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

9 خوراکی زنانه

بدخلقی، عصبانیت، افسردگی، دل درد و سردردهای مداوم و گاهی سرگیجه از علائم نشانگان پیش از قاعدگی هستند که می توان با اندکی تغییر در نوع تغذیه، آن ها را از بین برد یا حداقل بسیار کمرنگشان کرد. متخصصان، این خوراکی ها را به عنوان موثرترین خوراکی ها در راه فرونشاندن نشانه های این نشانگان معرفی کرده اند.

1. کنگر

دکتر لوری استیلزمیت، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب «انتخاب های طبیعی برای سلامت زنان»، نام «غذای جگر» را روی کنگر گذاشته است؛ نامی که در طب سنتی چینی هم از آن استفاده می شود. دکتر استیلزمیت اعتقاد دارد که دلیل گذاشتن این نام روی کنگر این است که این گیاه مغذی می تواند کبد یا همان جگرسیاه را به خوبی تمیز کند و با تقویت عملکرد آن باعث شود انواع سموم به راحتی از بدن دفع شوند و تعادل در ترشح هورمون استروژن که یک هورمون زنانه است، در بدن خانم ها به وجود بیاید. کنگر یک گیاه مدر (ادرارآور) است و باعث خارج شدن آسان خون از بدن و در نتیجه لخته نشدن آن و متورم نشدن شکم در طول دوران قاعدگی می شود. به علاوه منیزیم موجود در کنگر هم سروتونین خون و درنتیجه قدرت تحمل درد را در دوران قاعدگی افزایش می دهد.

2. غلات کامل

متخصصان به تمام خانم ها توصیه می کنند در طول دوران قاعدگی مدام یک ظرف دانه بدون نمک سویا دم دستشان بگذارند و به جای تنقلات آن را بخورند. آن ها معتقدند سویا سطح استروژن خون را متعادل می کند و جلوی بی خوابی و خشکی واژن را هم می گیرد

دکتر کریستین گربستادت، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه، می گوید: «نفخ، یبوست، اسهال و تورم شکم هم از عوارض نشانگان پیش از قاعدگی هستند که می توان با یک رژیم سرشار از فیبر بر آن ها غلبه کرد.» وی خوراکی های سبوس دار مثل انواع نان، برنج و ماکارونی را جزو بهترین خوراکی های سرشار از فیبر و گنجاندنجوی دوسر در این رژیم غذایی را مفید می داند و خوردن آب ولرم را برای جلوگیری از اسپاسم ماهیچه های شکم به تمام خانم ها در دوران قاعدگی یا چند روز پیش از آن توصیه می کند.

3. شیر، پنیر، ماست  

تحقیقات نشان داده اند اگر خانم ها حداقل 4 وعده در روز، لبنیاتی مثل شیر، پنیر و ماست را مصرف کنند، کمتر به برخی عوارض نشانگان پیش از قاعدگی مانند عصبانیت، افسردگی، احساس غم و تنهایی و اضطراب دچار می شوند. کلسیم موجود در لبنیات، عوارض این نشانگان را تا 50 درصد کاهش و به شما شادابی و طراوت ذهنتان را هدیه می دهد.

4. گوشت مرغ و موز

غذاهای سرشار از ویتامین B6 می توانند از گرفتگی عضلات شکم پیشگیری کنند و جلوی درد و تورم پستان ها در دوران قاعدگی را بگیرند. ویتامین B6 که در گوشت مرغ و موز وجود دارد، سطح سروتونین بدنتان را بالا می برد و باعث می شود آرامش بیشتری داشته باشید. ویتامین B6 جلوی افزایش اشتهای شما را در دوران قاعدگی می گیرد و به این ترتیب مشکل اضافه وزن بیشتر خانم ها را پس از قاعدگی حل می کند. این ویتامین ارزشمند علاوه بر گوشت مرغ و موز، در گوشت بوقلمون، اسفناج، گوجه فرنگی، کره بادام زمینی و گردو هم وجود دارد.

5. ماهی و دانه کتان

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی و دانه کتان می توانند با التهاب ناشی از گرفتگی عضلات در طول دوران قاعدگی مبارزه کنند و دل درد خانم ها را تخفیف دهند. اسیدهای چرب با نفوذ به سلول های بدن، آن ها را انعطاف پذیر می کنند و از این طریق جلوی انقباض و دردناک شدنشان را می گیرند.


6. شکلات تلخ

هرچند چربی انواع شکلات ها و کاکائوها بالاست اما اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و فلاونویید موجود در آن ها از گرفتگی های عضلانی پیشگیری می کنند و اندورفین طبیعی آن باعث می شود در روزهای قاعدگی کمتر احساس درد کنید. اگر دوست ندارید دچار اضافه وزن شوید و سلامت قلبتان هم برایتان اهمیت دارد، بهتر است شکلات های تلخ را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

7. آب انگور قرمز

اگر خانم ها حداقل 4 وعده در روز، لبنیاتی مثل شیر، پنیر و ماست را مصرف کنند، کمتر به برخی عوارض نشانگان پیش از قاعدگی مانند عصبانیت، افسردگی، احساس غم و تنهایی و اضطراب دچار می شوند

آنتی اکسیدان موجود در آب انگور، بهترین منبع برای مبارزه با سردرد خانم ها در طول قاعدگی است. به علاوه، نوشیدن روزانه یک لیوان آب انگور می تواند قدرت تمرکز شما را در این دوران بالا ببرد و افسردگی و بدخلق شدن را هم به حداقل برساند.

8. سویا

متخصصان به تمام خانم ها توصیه می کنند در طول دوران قاعدگی مدام یک ظرف دانه بدون نمک سویا دم دستشان بگذارند و به جای تنقلات آن را بخورند. آن ها معتقدند سویا سطح استروژن خون را متعادل می کند و جلوی بی خوابی و خشکی واژن را هم می گیرد.

9. گل کلم و کلم بروکلی

مصرف این دو سبزی مغذی هم از لخته شدن خون، دل دردهای شدید، تورم و درد پستان ها در دوران قاعدگی جلوگیری می کند و باعث رسیدن حجم مناسبی از فیبر به بدن می شود بنابراین بهتر است در سالاد (البته در این روزها) از این 2 سبزی بیشتر استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد