نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

درمان درد

بخش بزرگی از درد بشر غیر ضروری ست. تا زمانی که ذهن مشاهده نشده زندگی ات را می گرداند، این درد، خود ساخته است.

دردی که اکنون ایجاد می کنی، همیشه نوعی عدم پذیرش است؛ نوعی مقاومت ناآگاهانه نسبت به آنچه که هست. مقاومت در سطح تفکر، نوعی داوری و در سطح احساس، نوعی پس زدن انرژی ست. شدت درد به نیزان مقاومت در برابر زمان حال بستگی دارد و به نوبه خود به این موضوع وابسته است که تا چه اندازه خویش را با ذهنت یکی می دانی. ذهن همیشه به دنبال انکار (( لحظه حال )) و فرار از آن است. به سخنی دیگر، هر چه بیشتر هویت خویش را با ذهن یکی بدانی، رنج بیشتری می بری. یا می توان این گونه گفت: هر چه بیشتر بتوانی (( لحظه حال )) را بپذیری و محترم بشماری، از رنج و درد نیز رهاتر می شوی.

  ادامه مطلب ...

زکام یا گریپ (سینوزیت )

در اصطلاح گیاه درمانى اگر آبریزش از بینى به طرف خارج باشد زکام و اگر به طرف حلق و سینه رهسپار گردد نزله نامند که این خود زمینه را براى برونشیت و ورم ریه و سایر بیماریهاى ریوى مستعد مى سازد چه مزاج بیمار گرم و چه سرد باشد باید تا سه روز بجز آش جو هیچ طعامى و آشامیدنى ندهند.
عناب ، سه پستان ، گل اروانه ، بنفشه به صورت جوشانده بکار برند و از غذاهاى سرخ کرده و ترش بسیار سرد و محرک بپرهیزند و نیز از ماش ، اسفناج ، سبوس گندم ، نشاسته به صورت حریره و روغن بادام و شکر استفاده نمایند اگر بیمارى که مبتلا به زکام است بر روى شکم بخوابد و صورت را روى بالش گذارد تا ماده بتواند بهتر جارى شود در بهبودى بیمار مؤثر است زیرا در این صورت مایعات از حلق به طرف پائین سرازیر نمى شود. مبتلایان به زکام باید حتما سر را پوشیده دارند و از هواى سرد و شمالى بپرهیزند - هر چند عطش داشته باشند نباید آب سرد بنوشند. اینگونه بیماران کمتر بخوابند زیرا ماده بیمارى زا بیشتر مى تواند به سوى حلق سرازیر شود و بیشتر به حالت نیمه نشسته بسر برند و استراحت کامل کنند.
نسخه :
براى مزکوم یا صاحب زکام
ریشه ایرسا 10 گرم
کتیرا 5/2 گرم
ریشه شیرین بیان 10 گرم
همه را نرم کوبیده خوب سائیده خمیر کرده به صورت قرصهائى به اندازه مغز پسته تهیه کرده و مدام در دهان قرار دهند.
و در وقت خواب گشنیز، کتیرا و گل بنفشه را کوبیده با نبات سائیده یک قاشق مرباخورى میل نمایند.
گفتار بقراط (اگر ماده نزله به سوى ریه ریزش کند پس از چندى به چرک مبدل خواهد شد) این نیز پایه اولیه بیماریهاى ریوى به علت سینوزیت ها، مى باشد. جویدن یخ و آب خیلى سرد همه مولد نزله اند.
درمان زکام در هواى گرمگل بنفشه 30 گرم
عناب 30 گرم
سه پستان 10 گرم
ریشه خطمى 15 گرم
تخم خطمى 15 گرم
همه را نرم کوبیده 7 روز جوشانده صبح و عصر میل نمایند
از شیر خشت مى توان در اینجا استفاده نمود شربت بنفشه ، نیلوفر و ماءالشعیر مفید است مالیدن روغن بنفشه در بینى مؤثر است . صندل ، گل سرخ ، کافور، گلاب و سرکه ، را مدام بویند اگر گلو دردى بدون چرک همراه زکام باشد از پخته عدس و پوست انار و پوست بلوط مى توان غرغره نمود براى اینکه زکام به ریه ها آسیبى نرسانند مى توان از فرمول زیر استفاده کرد. گل گاوزبان 20 گرم

شاه تره 10 گرم
برگ کاسنى 20 گرم
غافث 20 گرم
بارهنگ 20 گرم
بسفایج 10 گرم
ریشه شیرین بیان 20 گرم
کشمش 30 گرم
این مقدار را نیم کوب کرده روزانه 15 گرم از آن را جوشانیده با شیره کدو و تخم خربزه آمیخته صبح ناشتا و عصر میل نمایند.
زکام در هواى سردکه علت آن هواى بسیار سرد باشد، نوشیدن و بر سر و رو ریختن آب خیلى سرد خوب نیست این سردردها با سنگینى سر، کدورت حواس و کسالت روان و روحى و خروج رطوبت غلیظ و سفید یا کبود رنگى از بینى و حلق همراه است .
درمان :
جوشانده بابونه ، گل بنفشه ، مغز ناخنک ، مرزنجوش ، و شبت را انتخاب کرده سر را بشویند و سیاهدانه بو داده و انیسون بو کنند و از جوشانده انجیر 10 دانه مویز 30 دانه در عسل ریخته صبح و ظهر و شب میل نمایند. و یا 10 گرم تخم کتان را بو داده در یک استکان عسل ریخته سه مرتبه میل نمایند. اگر آب ریزش بینى زیاد باشد از جوشانده انیسون بخور دهند و اگر عطسه زیاد باشد از آب بادروج در بینى کنند (بادروج گیاهى است که به آن ریحان کوهى نیز گویند و تخم آن بسیار کوچک و سیاه رنگ بوده که به آن تخم شربتى گویند و در فارس زیاد دیده مى شود) یا اینکه پودر تنباکو بو کنند.
نسخه :
جوز هندى 5 گرم
مصطکى 10 گرم
صمغ عربى 10 گرم
همه را نرم کوبیده با گلاب خمیر کرده قرصهائى به اندازه نخود تهیه و مرتبا در دهان گذارند و آب آنرا بلع نمایند.
نسخه براى زکامهاى مزمن و کهنهزعفران 5/2 گرم
مامیران 1 گرم
جوز هندى 5 گرم
مامیثا 1 گرم
صمغ عربى 5 گرم
حضض 10 گرم
صندل سرخ 5 گرم
صندل سفید 5 گرم
حناء 5 گرم
عدس 1 گرم
همه را نرم کوبیده در سپیده تخم مرغ حل کرده و شب به شب اندکى از آنرا با گلاب مخلوط نموده وقت خواب بر سر بمالند و صبح حمام کنند.

ادامه مطلب ...

ورم لوزه ها

در بسیارى از بیماریهاى دهان و بیماریهاى عفونى ، لوزه ها متورم و یا چرکین مى شوند که درمان زیر مؤثر است . مغز فلوس ، ترنجبین ، و آب کاسنى و آب تاجریزى را براى پاکسازى و از بین برنده جرم بیمارى زا بکار مى برند یا رب توت سیاه و گلاب و سرکه بمالند یا آمله مقشر با با دوغ گاو آمیخته غرغره کنند، اگر درد و سوزش حلق و لوزه ها از بین نرفت ، پوست انار، عفض ، عدس ، مورد و سماق را نرم کوبیده در گلاب حل کرده و غرغره نمایند خوردن آبجو و روغن بادام اگر بیمار مبتلا به یبوست باشد نافع است خوردن آب آلو تمرهندى مفید مى باشد دستورات فوق براى کسانى که مبتلا به زیادى خون و دموى مزاج باشند نافع تر است . ناگفته نماند که در ورم لوزه ها لازم است از داروهاى ضد چرک شیمیائى هم استفاده شود.

ادامه مطلب ...

زخم معده ، ورم معده ، نفخ

خوراک بارهنگ : یک لیوان عرق نعنا + یک قاشق مربا خوری بارهنگ  را یک دقیقه بجوشانیم یا 20 دقیقه دم بکشیم و هر شب بخوریم  ، تا 14 روز دقیق مصرف شود بعد تا 40 روز ، اگه زخم معده شدید بود صبح و شب مصرف شود

* اگه زخم معده همراه با یبوست باشد یک قاشق مرباخوری بارهنگ +یک لیوان گلاب جوشانده شود و همراه عسل شب ها مصرف شود  

* بو مادران و ختمی جوشانده ان یا عرق آن 

 * بادکش  *  

اویشن ، شیرین بیان ، بابونه ، زنیان برای نفخ و ترش کردن و

و مشکلات گوارشی 

 * برای زخم خارجی معده : برگ بارهنگ را له کرده و روی زخم گذاشته تا خون ریزی بند بیایید * نصف لیوان عرق نعنا + نصف لیوان گلاب  برای ناراحتی های معده

ادامه مطلب ...

سردرد(۲)

درمان سردرد و دل درد با نعنا 

 

 

 درمان سردرد، دردهای حاصل از رانندگی و علائم سرماخوردگی با نعنا فلفلی
نعنا فلفلی" گیاهی است با نام علمی Mentha piperita از خانواده ی نعنا (Labiatae).
اینگونه نعنا که کمتر به‌ عنوان خوراکی مصرف می ‌شود، دارای مقدار زیادی از ترکیب مهمی به نام منتول (Menthol) است. با وجودی که این گونه نعنا دارای خواص متعدد انواع نعناست، ولی به علت دارا بودن مقدار زیادی منتول (Menthol) دارای خاصیت ضد درد، ضد درد موضعی و ضداحتقاق قوی‌ تری نسبت به گونه‌های دیگر نعناست.
باید ذکر نمود که تا کنون حدود ۳۴ گونه نعنا در جهان شناسایی شده که نزدیک به نیمی از این گونه‌ها در ایران رویش دارند. با وجودی که خوردن این گونه نعنا اثرات ضد درد خود را بر بدن اعمال می‌ کند، ولی در سال‌های اخیر اسانس اینگونه نعنا استخراج و در صنعت داروسازی به‌ صورت فرمولاسیون مایعی در می‌ آید تا بتواند مورد استفاده ی مناسب ‌تری‌ قرار گیرد.
محصول این گونه نعنا در ایران به نام"قطره ی منتول" موجود است که در کلیه داروخانه‌ها وجود دارد. قطره منتول یکی از موثرترین ضد دردهای موضعی برای سردرد، درد دست و پا و کمر، و گرفتگی بینی حاصل از سرماخوردگی یا خستگی ناشی از کار و یا درد حاصل از رانندگی و غیره است که می ‌تواند به چند طریق مورد استفاده قرار گیرد. البته این قطره موضعی بوده و به صورت تنفسی یا مالش بر روی اعضای بدن و یا به صورت ماساژ مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
یکی دیگر از موارد مصرف قطره ی منتول در محیط‌ های سربسته برای ضدعفونی کردن فضا و کاهش میکروب‌های سرماخوردگی، رفع خستگی و ایجاد خواب راحت می‌ باشد.
▪ درمان نفخ، دل‌ درد و اسپاسم با نعنا قمی
"نعنا قمی" گونه ‌ای از نعنا می‌ باشد که نام علمی آن Mentha spicata است. این گونه نعنا دارای بو و مزه ی مطبوع بوده و بیشتر از سایر سبزی های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.
اینگونه نعنا با وجود خواص متعدد، به خاطر داشتن ترکیب مهم کارون (Carvone)، دارای اثرات ضد نفخ، ضد دل ‌درد و ضد اسپاسم قوی‌ تری نسبت به گونه‌های دیگر نعناست، بنابراین خوردن این گونه نعنا می ‌تواند به خوبی اینگونه مشکلات را حل نماید.
این گیاه از طعم و مزه ی خوبی برخوردار است و می ‌توان آن را به ‌طور مدام مصرف نمود تا از نفخ و دل درد در امان بود. امروزه صنایع داروسازی، عصاره ی اینگونه نعنا را که دارای اثر بسیار قوی می‌ باشد به قطره‌های خوراکی تبدیل نموده اند تا با توجه به مایع بودن‌، به سرعت و در عرض چند دقیقه جذب شده و اثر نماید.
محصولی که در ایران از این نوع نعنا به دست می آید، به نام "قطره کارمینت"(Carmint) است که می‌ توان آن را با توجه به خوراکی بودن نعنا، در تمام سنین (از نوزادان تا افراد مسن) بدون هیچ محدودیتی مصرف نمود.
محصولات حاصله از این گونه نعنا ضمن اثرات سریع از عارضه ی جانبی برخوردار نمی ‌باشند و با داروها و غذاها تداخل نمی‌ نمایند.
نکته ی مهم درباره ی تاثیر محصولات نعنا برای درمان نفخ و دل‌ درد این است که ترکیبات موجود در اسانس (رایحه) این گیاه در عرض چند دقیقه (حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه) جذب می شوند و مشکلات حاصله را مهار می ‌کنند، و در صورتی که هم زمان با مصرف غذا خورده شوند از ایجاد نفخ و دل‌ درد جلوگیری می‌ کنند، بنابراین دارای خاصیت درمانی بوده و مانع نفخ و دل ‌درد می ‌شوند.