نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

تب

 مدیریت تب بدون علایم موضعی در کودکان زیر 3 سال


 بیشترین علت تب بدون علایم موضعی در کودکان زیر 3 سال را ویروسها تشکیل میدهند، البته در سنین پایینتر احتمال موارد جدی باکتریال بیشتر میباشد (احتمال باکترمی در تب بدون کانون با حال عمومی کاملا خوب در نوزادان حدود 7 درصد، یک تا 3 ماهگی حدود 5 درصد و در کودکان بالای 3 ماهه ای که واکسیناسیون پنوموکوک و هموفیلوس را دریافت کرده باشند حدود نیم درصد است).


تمامی کودکانی که توکسیک بنظر می رسند، بلافاصله در بیمارستان بستری شده وتحت بررسیهای آزمایشگاهی ودرمان مناسب آنتی بیوتیکی قرار میگیرند. کودکانی که حال عمومی خوبی داشته و کاملا سرحال بنظر میرسند را میتوان جهت مدیریت بهینه، به دو دسته زیر 3 ماه و 3 ماه تا 3 سال تقسیم نمود (بعضی رفرانسها این کودکان زیر سه ماه را بدو دسته زیر یک ماه و یک تا سه ماه تقسیم میکنند ولی با توجه به امکانات موجود در اغلب مراکز، عملا مدیریت هردو گروه مشابه هم خواهد بود).


کودکان زیر 3 ماه (سرحال و با حال عمومی خوب):


 این کودکان بلافاصله به بیمارستان ارجاع شده و تحت آزمایشات کشت خون و ادرار،

 آنالیز ادراری، ESR,CRP,CBC diff و گاها بررسی مایع مغزی نخایی قرار میگیرند و همچنین برایشان آنتی بیوتیک مناسب وریدی شروع میگردد.


 کودکان 3 ماه تا 3 سال ( سرحال و با حال عمومی خوب): 


1- تب پایین (تا 38 . 5 درجه آگزیلاری):


 پس از گرفتن شرح حال و معاینه دقیق توصیه بر این است که با توجه به احتمال بسیار بالای ویروسی بودن علت تب، بیمار بصورت سرپایی بدون هیچ مداخله آزمایشگاهی و یا آنتی بیوتیکی پیگیری شود. باید به والدین تاکید گردد؛ در صورت تداوم تب بعد 24 ساعت و یا افزایش تب بیش از 38.5  آگزیلاری یا تغییر وضعیت بالینی و بدحال شدن کودک باید بلافاصله مجددا آورده شود. 


2- تب بالا ( بالاتر از 38.5 آگزیلاری)


 پس از گرفتن شرح حال و معاینه دقیق توصیه بر این است که بررسیهای آزمایشگاهی (کشت خون و ادرار، آنالیز ادراری، CBC و ESR و CRP ) بصورت سرپایی درخواست شده و براساس این آزمایشات، بیمار مدیریت شود. بندرت در برخی شرایط خصوصا در صورت وجود لکوسیتوز بالای 15 هزار، یک دوز سفتریاکسون عضلانی نیز به بیمار تجویز میشود. در هر صورت کودک بعد از 24 ساعت مجددا ویزیت و ارزیابی میگردد. باید به والدین کودک تاکید کرد که در صورت تغییر وضعیت بالینی و بدحال شدن باید جهت بستری و دریافت درمانهای لازم وریدی بلافاصله به بیمارستان مراجعه نمایند.


✍آقای دکتر مجتبی کمالی اقدم (فوق تخصص عفونی کودکان)



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد