نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

آنچه لازم است در مورد این گیاه بدانید(سیب درختی)

خواص سیب در زیبائی کاربرد فراوان دارد. شیرهٔ سیب از پیدایش چین و چروک در پوست صورت جلوگیری می‌نماید، مشروط بر اینکه به حالت تازه به کار رود. برای گرفتن نتیجه، بهتر است که ضمن استفاده از آن، سیب را در شیر پخته و له کرده و در حالی که گرم است به صورت ماسک روی پوست صورت بگذارید.

خوردن سیب کال برای درمان اسهال بسیار مفید می‌باشد، ولی این مورد نباید باعث شود که شما فکر کنید که این میوهٔ بهشتی برای درمان یبوست خوب نیست و اگر مبتلا به یبوست هستید، نباید از این میوه مفید استفاده نمایید. اگر به یبوست مبتلا هستید، برای رفع آن پورهٔ سیب را امتحان کنید. یعنی سیب را پوست کنده و تخم‌های آن را در آورید، سپس آن را پخته و بکوبید تا به صورت حلوا و پوره در آید. سپس این پوره را با کمی آب باز هم بپزید و بگذارید تا کاملاً غلیظ شود. سپس آن را در یک شیشه دهان‌گشاد ریخته و در یخچال بگذارید. هر صبح ناشتا چند قاشق آن را میل نمایید تا بیماری یبوست شما کاملاً از بین برود و ببینید که چگونه این میوه هم برای درمان اسهال و هم برای درمان یبوست مفید است.  ادامه مطلب ...

تقویت مو با روغن های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی بهترین و طبیعی‌ترین روش برای ترمیم هر نوع آسیب دیدگی مو است.
روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس بی‌خطر‌ترین و ملایم‌ترین روغن گیاهی برای پوست و موی شماست. این روغن هیچ گونه عارضه جانبی ندارد و برای درمان مشکلات مو‌ها استفاده می‌شود. برای مثال، روغن اسطوخودوس بهترین درمان ریزش مو‌ها است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که ماساژ دادن روغن اسطوخودوس بر روی پوست سر، به کاهش ریزش مو و همچنین رشد مو‌ها کمک می‌نماید.
روغن برگ بو
استفاده از روغن برگ بو، به منظورِ تسریع رشد مو‌ها توصیه شده است. شما می‌توانید ۶ قطره از این روغن را با ۶ قطره روغن اسطوخودوس و 113 گرم روغن زیتون، مخلوط کنید و ترکیبی بسیار مغذی را برای مو‌هایتان درست کنید؛ سپس با این مخلوط کفِ سر و مو‌هایتان را ماساژ دهید و اجازه دهید روغن‌ها به مدت نیم ساعت روی سرتان باقی بمانند؛ بعد از آن مو‌هایتان را با یک شامپوی گیاهی بشویید. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، این درمان را دوبار در هفته تکرار کرده و به مدت ۳ ماه ادامه دهید. این روغن همچنین برای بهبود دردهای عصبی و زخم‌های پوستی مفید است.
روغن درخت چای  ادامه مطلب ...

دستورالعمل‌های گیاهی برای سردرد:

دارو‌های گیاهی زیادی وجود دارند که می‌توانند شما را از شر سردرد‌های دردناک و استرس زا خلاص کنند.:
گیاه نعنا
روغن نعنا و یا مرهمی که بر پایه نعنا باشد، در صورتی که روی بینی و پیشانی مالیده شود، به سرعت سردردتان را برطرف می‌کند. اکثر روغن‌ها و یا پماد‌های برطرف کننده سردرد، در درونِ خود دارای منتول و یا نعنا هستند.
برگ‌های نعنا که در یک فنجان آب جوشیده باشند، شما را از شر هر نوع سردردی خلاص می‌کنند. همچنین می‌توانید برای نتیجه بهتر برگ‌های نعنا را به چایِ خود اضافه کنید.
گیاه زنجبیل
زنجبیل سالهاست که برای درمان انواع علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و سردرد به کار می‌رود. چای زنجبیل گلوی دردناک شما را آرام کرده و سردرد را برطرف می‌کند. یک تکه کوچک زنجبیل بردارید- به اندازه نصف انگشتتان؛ آن در در اندازه‌های کوچک ببرید و در یک فنجان آب بجوشانید؛ سپس آن را صاف کرده، ½ قاشق چایخوری شکر به آن بیافزایید و داغ بنوشید. این نوشیدنی گلویتان را آرام کرده و علایم رایج سرماخوردگی، آنفلوانزا و سردرد را از بین می‌برد.
گیاه جینسینگ  ادامه مطلب ...

خواص درمانی ناخنک

به فارسی و در کتب طب سنتی « ناخنک » و « اکلیل الملک » نام برده می شود ، گیاهی است از خانواده Leguminosae نام علمی ان Trigonella grandiflora Boiss می باشد و معمولا میوه ان را که مورد مصرف پزشکی است ، اکلیل الملک می نامند .


● مشخصات
گیاهی است با اختلافات جزئی شبیه شنبلیله ولی برگها و گلهای ان کمی درشت و میوه ان هلالی برنگ نخودری روشن است که در داخل ان دانه های زرد رنگ و معطر قرار دارد.. این دارو در بازار ایران با نام ناخنک عرضه میشود.
● خواص – کاربرد


ناخنک از نظر طبیعت نظر سشیخ الرئیس ابو علی سینا گرم و خشک در مرتبه اول است ، ولی Dioscorides ان را معتدل در حرارت و برودت می داند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می کند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می کند. ضماد تخم ان با سرکه و روغن گل سرخ اگر بر سر گذارده شود و یا ریختن اب دم کرده ان بر سر برای رفع سردرد ، سرگیجه ، سکته مغزی ، لقوه ، فراموشی و مالیخولیای سبک مفید است . اگر ۸ گرم ان با ۲۰ گرم عسل خورده شود برای فلج و سستی اعضای بدن نیز برای فلج و سستی اعضا مفید است.


خوردن اب دم کرده ان بتنهایی و یا با ادویه مناسب مانند بابونه و صعتر و شبت نیز برای امراض فوق مفید است.
خوردن اب دم کرده ان برای رفع درد معده و کبد و طحال و رحم مفید است .

اگر اب دم کرده ان با انجیر و عسل خورده شود برای ازدیاد ترشح شیرو اسپرم نافع و مدر است و قاعده اور . خوردن ۱۲ گرم عصاره گیاه و تخم گیاه با دوشاب برای ورم الات داخل شکم و بدون تخم ان برای رفع درد و اگر با زعفران مخلوط شود برای تسکین ضربان همه اعضا مفید است. خوردن دم کرده شاخه وبرگ ان مدر است و قاعده اور و برای اخراج جنین کمک میکند. مضر بیضه ها می باشد از این نظر باید با عسل و انجیر و مویز خورده شود. مقدار خوراک ان ، از تخم ان تا ۱۰ گرم و از عصاره گیاه تا ۸۰ گرم است . جانشین ان از نظر خواص بابونهو فراسیون است.

رفع گرفتگی و تقویت حنجره با روشهای گیاهی و دارویی

غذاهای مفید برای تقویت صدا :

تخم مرغ ، جوجه مرغ ( زرده تخم مرغ عسلی ) ، روغن بادام شیرین
نوشیدن مقدار فراوان آب. رطوبت صدا را صاف می کند. آبرسانی مکرر سبب می شود تراوشات قلیلی برای روان ساختن تارهای صوتی به سوی حنجره روانه شود.
 
سوپ مرغ بخورید. اگر دچار گرفتگی صدا در اثر سرماخوردگی شده اید، سوپ مرغ با سیر بخورید. گرمای آن هم اثر ضد التهابی و مرطوب کننده دارد، ترشح مخاطی را کم می کند و نوتروفیل ها را افزایش می دهد.
 
 غذاهاى کم چربى و آبکى مانند آش ، گوشت آب پز، باقلا پلو، آبگوشت بدون چربى ، نوشیدن شیر گرم قبل و بعد از خواندن و نوشیدن آب ولرم در حین انجام تمارین صدایی و یا اجرا در مواقع گرفتگى و خستگى صدا :  خوردن ژله نشاسته ، زرده تخم مرغ ، تخم مرغ عسلى ، آب شلغم ، خوردن انجیر خشک که در شیر جوشیده ریخته شده باشد .
 
میوه های مفید برای تقویت صدا :

سیر ، باقلا ، هندوانه ، شنبلیله
پیازی که لای خاکستر گرم پخته شود با کره و روغن زیتون مصرف شود گرفتگی صدا را معالجه میکند
عناب اخلاط را رفع میکند و گرفتگی صدا را باز میکند و درمان سرفه است
سپستان میوه ای درختی که در نقاط گرمسیر مثل بندر عباس میباشد در اروپا بجای عناب مصرف میکنند.

سبزیجات مفید برای تقویت صدا :

جعفری خرد شده را در شیر گرم بریزید و صبح ناشتا میل کنید
دم کرده چند شاخه جعفری برای 1 فنجان اب گرفتگی صدا را دفع میکند
 دم کرده پنیرک
دم کرده ختمی‌ :  در آسم نیز موثر است
آدونیس بهاره : علیرغم اثر آرام کننده آن بر سرفه های صعب العلاج و آسم باید زیر نظر پزشک مصرف شود
پونه : خلط آوراست
پیاز : سرفه و زکام و برونشیت را به دلیل داشتن اثرات ضد میکروبی و ضد عفونی خود درمان می‌کند
برای رفع گرفتگی صدا : کتیرا ، کما ( کمای ) ، گل بنفشه ، کندر ، گل ختمی ، بهدانه
دارو مفید برای تقویت صدا :

قرص آلتادین یک قرص گیاهی هست که ضد التهاب مخاط دهان و گلو می باشد . همچنین در مواقع گلو درد و گرفتگی صدا نیز بسیار مؤثر است .
اما در مصرف آن دقت نمایید زیرا استفاده بیش از حد آن آثار مخرب به همراه دارد . در مواقع بیماری و آسیب روزی 4 عدد و در شرایط عادی ، روزی 2 عدد مصرف شود.
پس از مصرف این قرص آب ولرم را فراموش نکنید.