نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

یبوست چیست( علل وراه درمان آن)


یبوست چیست:

یبوست یا خشکی مزاج مشکلی است که به واسطه آن دفع مدفوع با سختی و درد همراه می‌شود. به طور کلی، اگر کمتر از سه بار در هفته دفع انجام شود و مدفوع سفت و خشک باشد، نشانه یبوست است.

خوشبختانه اکثر موارد یبوست موقتی است، به این معنی که با ایجاد تغییراتی ساده در شیوه زندگی مانند انجام ورزش منظم و داشتن برنامه غذایی سرشار از فیبر، می‌توان علائم ناشی از یبوست را کاهش داد.


 

 

عواملی که باعث ایجاد یبوست می شوندعبارتند از:

1-نگهداری مدفوع وعدم دفع بموقع آن در اثر اشتغالات مختلف یا به طور ارادی.

2-کمی فعالیتهای بدنی واستراحت بیش از لازم.

3-استفاده نکردن از غذاهای سلولز دار و پرحجم که همان غذاهای گیاهی میباشند چون غذاهای سلولزدار مانند میوه ها سبب تحریک روده و تخلیه بموقع آن میشود.

4-بعضی از داروها سبب ایجاد یبوست شدید میشوند مانندداروهای بیهوش کننده و داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج.

5-اعتیاد به مواد مخدر مانند تریاک یا هرویین.

6-گاهی ناهنجاری های ساختمانی روده فراخ و راست روده سبب یبوست همیشگی می شود واینگونه افراد میتوانند با حرکات ورزشی مانند دویدن یا ورزشهای شکمی این عیب را جبران نمایند.

7-مصرف مسهل های پی در پی یا تنقیه های مکرر.

8-اختلالات فکری وناراحتی های عصبی.

مداوای یبوست:

1-هر فردی باید روزانه مقداری حرکت جسمی داشته باشد بخصوص نرمش قبل از صبحانه و ورزش هایی که ماهیچه های شکمی را به انقباض وانبساط در آورد.

2-از غذا های پر حجم مانند سبزیجات و میوه جات بیشتر استفاده نماید.

3-از ملین هایی که جنبه غذایی نیز دارند استفاده شود مانند انجیر خیسانده شده و چنانچه انجیر خیسانده شده را با مقدار شیر میل نماید ملین بسیار خوبی خواهد بود.

4-بعضی افراد برای رفع یبوست از روغن های گیاهی استفاده میکنند لازم است بتذکر است که  روغن بادام شیرین از سایر روغنهای گیاهی بهتر است ومقدار خوراک آن اگر در یک وعده خورده شود پانزده سی سی (15cc)و اگر چند نوبت مصرف شود هر نوبت 5سی سی میباشد و میتوان هر شب تا مدتی وقت خواب مقدار مذکور را مصرف نمود.

5-در مزاجهای خشک میتوان از تخم ختمی و بارهنگ و قدومه هر یک دو مثقال را انتخاب و دم کرده بطوریکه دو تا سه لیوان آب آن گردد سپس نیمی را صبح ونیم دیگر را عصر میخورند و یکروز در میان و  در دو سه نوبت این عمل را انجام میدهند رفع یبوست خواهد شد.

در خاتمه لازم به یاد آوری است که افراد می توانند دفع مدفوع را با اراده خود بصورت  منظم در آورند مثلا هر روز در زمان معینی بعد از غذا به مستراح رفته وحالت اجابت بخود بگیرند پس از مدتی برای آنان بصورت یک عادت در آمده و حرکات دفع در روده آنان منظم شده واجابت بموقع صورت میگیرد.


منبع : http://teb-salamat.mihanblog.com/post/55

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد