نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

مزاج فصول

 


 

 مزاج فصل ها حکمای ایرانی بر این باور بودند که همانگونه که پیدایش بیماری نیاز به سبب دارد ، تندرستی نیز بدون تدبیر و تدارک سبب های آن ، پایدار و برقرار نمی ماند . حکما این اسباب را شش سبب می دانستند و آنها را بنام " اسباب سته " یا " سته ضروریه " می خواندند و برای هر یک چند و چون بسیار برمی شمردند . این شش سبب عبارت اند از : هوا ، خوردنی ها وآشامیدنی ها ، حرکت و سکون بدنی ، خواب و بیداری ، استفراغ ( به معنی فراغت یافتن و آسوده شدن از مواد زاید و سمی از طریق دفع از راه های طبیعی ) و احتباس ( نگهداری مواد حیاتی در بدن )، و رویدادهای نفسانی .بخشی از اموری که زیرگروه سبب ضروری نخستین ( هوا ) برشمرده می شوند ، تدابیر مربوط به فصل های سال هستند .

بر اساس آموزه های طب سنتی ایران ، یکی ازمهم ترین راه های نگهداری تندرستی ( حفظ الصحة) و پیشگیری از بیماری ها ( تقدمة الحفظ ) ، بکار بستن تدابیرمتناسب با هر فصل در گذر سال است. حکمای ایرانی ، آگاهانه و پیش بینانه راه و چاره هایی اندیشیده بودند تا تندرستان ( ونیز بیماران) با مزاج های گوناگون بدانند که به مقتضای چگونگی سرشت خود وبه تناسب دور فلک و گردش فصول باید از چه اموری گریز و پرهیزکنند وبه چه اعمالی روی آورند تا ازهماهنگی داخلی و اعتدال مزاجی بیرون نروند و یا آنکه زودتر بدان هماهنگی بازگردند. این بایست و نبایست ها و چند و چون ها ، بخش هایی بس خواندنی ازکتب طب سنتی را در برمی گیرد و طرفه آنکه با وجود آکندگی از نکته سنجی ها و ریز بینی های فراوان ، همواره کل نگرانه و با دیدی باز وگشاده به موضوع تندرستی فرد بیان شده است .

مزاج فصل ها ی سال1 فصل ربیع ( بهار ) = گرم و تر : افراد دموی خصوصا اگر در سنین رشد نیز باشند مشکلات بیشتری خواهند داشت . 2 فصل صیف ( تابستان ) = گرم و خشک : افراد صفراوی با مزاج گرم و خشک که فعالیت زیادی هم دارند ، رطوبت خود را از دست میدهند و مشکلات بیشتری دارند .3 فصل خریف ( پاییز ) = سرد و خشک : این فصل اوج بیماریهای پوستی و اگزما و ترک لبها است . 4- فصل شتاء ( زمستان ) = سرد و تر : این فصل اوج بیماریهای مفصلی و بلغمی می باشد . توصیه :مصرف انواع غذاها در ماههای مختلف سال بهار.

در فصل بهار باید غذاهایی که ازفصل زمستان در بدن مانده و فسرده شده است کم کنیم و اگر این غذاها بماند در فصل تابستان منبسط و باعث حجیم شدن و چاق شدن بدن می شود و سایز بدن بدون آنکه تغییر زیادی در وزن باشد بیشتر می شود و بدن نفخ می کند . لذا باید طعام کمتر مصرف شود و غذای خورده شده لطیف باشد . معده پر نشود و صبح قبل از غذا کمی ورزش کنیم . بهترین کار در فصل بهار حجامت است و گاهاً استعمال مسهل خوب است و از مصرف غذاهایی که مزاج را گرم تر سازد باید پرهیز کرد . از مصرف گوشت بسیار، طعامهای گرم و تر مثل آش رشته طعامهای تلخ و شور وتند پرهیز شود .فروردین : سفارش به خوردن غذاهای لطیف ، گوشت ، شربتها ، خوردن مسهل و رگ زدن و حجامت کردن .اجتناب از خوردن سیر و پیاز و ترشی .اردیبهشت : خوردن کباب ، غذاهای برشته و گوشتهای صید شده ، جماع کردن ، روغن مالیدن در حمام ، مصرف ریاحین و بوی خوش . اجتناب از خوردن آب در ناشتا . خرداد : حمام رفتن در اول روز . اجتناب از خوردن غذاهای غلیظ ، کله پاچه ، گوشت گاو و شیر . 


تابستان در سایه بنشیند و مسکن و آرامش گزیند . غذاو مشروبات و ورزش را کم کند . از فعالیت ما بین ساعت 10 صبح تا 7 بعد از ظهر اجتناب کند از قرار دادن اطفال در نور خورشید در همان ساعات جلوگیری شود . در صورت نیاز به ورزش قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب آفتاب زمان مناسبی است . به شرطی که احساس اجابت مزاج و دفع ادرار نداشته باشد . از غذاهایی که حرارت خون را بکاهد استفاده کند مثل دوغ و عرق شاهتره و در صورت وجود علائم گرمی از عرق کاسنی استفاده شود . قی بکار برد ، جماع کمتر شود . از مسهلات قوی استفاده نکند . از خوردن و آشامیدن غذاهای بسیار داغ و همچنین بسیار سرد اجتناب شود . جهت نشاندن تشنگی آب زرشک و همچنین آب لیموی رقیق استفاده کند . آب میوه ها و آب لباب و شراب بنفشه خوب است .تیر : مصرف سبزیهایی مانند کاسنی ، خرفه ، خیار ، شیرخشت ، پیاز و میوه های تر و غذاهای ترشی دار ، خوردن گوشت بزغاله دوساله و بره هشت یا شش ماهه ، مرغ ، کبک ، دراج ، ماست و ماهی تازه .اجتناب از کار زیاد و خستگی آور و پرهیز از خوردن گوشت چرب . مرداد : مصرف غذاهای سبک ( آب دوغ خیار ) ، شربت بنفشه و خوراکیهای سرد و تر . شهریور : مصرف خنکیها . اجتناب از جماع و مسهل 


پاییز پرهیزازخشک کنندگان ( هوای بادی ، پنکه ، کولر ) وغذاهای خشک کننده ( ادویه جات ) از جماع پرهیز شود - پرهیز از آب - پرهیزاز خواب در مکانهای سرد - پرهیز از گرمای ظهر - پرهیز از سردی صبح و شب - پرهیز از خوردن میوه ها - خوردن غذاهایی که مزاج را مختصری تر و گرم سازد - پرهیز از غذاهای مانده ، گوشت یخ زده ، گوشت های مانده مثل سوسیس ، کالباس ، ماهی بوداده و ... - در پایان فصل بهتر است از مسهلها استفاده کنند.مهر : سردی و خشکی که نشانه سودا است در این ماه غلبه می کند . خوردن مسهل نیکو وشیرین و گوشتهای معتدل مثل بره و بزغاله شش هفت ماهه خوب است .از خوردن گوشت گاو و سرخ کردنیها و حمام زیاد خودداری و خربزه و خیار کمتر خورده شود .آبان : خوردن گوشت چرب و میوه و انار ترش و شیرین خوب است . جماع کردن هم نیکو است . آب کمتر خورده شود .آذر : هر روز صبح کمی آب گرم میل شود .جماع و حمام رفتن کنترل شود ، سبزیهایی مانند کرفس و تره تیزک کمتر خورده شود .


زمستان دی : غذاهایی با مزاج گرم خورده شود .از مجامعت و رگ زدن پرهیز گردد و مانند ماه نهم عمل کند .بهمن : سردی و تری و غلبه بلغم است . صبح ناشتا آب گرم میل شود ، جماع خوب است ، سبزیهایی مانند تره و شاهی نافع است ، حمام روزانه نافع است ، مالیدن شیر و روغنهای خوشبو به بدن مناسب است .از خوردن شیرینی و میوه تازه پرهیز گردد . اسفند : خوردن سیر و گوشت پرنده ها و میوه های خشک نافع است و جماع خوب است . شیرینی کمتر خورده شود .


منبع : http://atarikamal.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد