نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون
نسخه های درمانی

نسخه های درمانی

درمان بیماری ها از منظرهای گوناگون

تاثیر آموزش ریلکسیشن در کاهش استرس شغلی پرستاران

فتحی مهدی,جودی مرجان،صادقی علی,شریفی علی,جودی میترا,پورفریدونی فاطمه

محققین معتقدند انواع استرس در سیستم های درونی بدن، تاثیرگذار هستند. تحقیقات نشان داده است که سیستم عصبی خودکار سمپاتیک و غدد درون ریز بدن دارای تاثیر مستقیم و مرکزی در کل بدن است. زمانی که یک فرد با استرس مواجه می شود واکنش او می تواند همراه با علایم جسمی مانند تپش قلب، درد قفسه سینه و بی قراری حرکتی باشد. هم چنین استرس می تواند در بسیاری از بیماریها نظیر سرماخوردگی، حملات قلبی، عفونت ها، اضطراب و انواع هراس، تاثیرگذار باشد.

منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/66513900410.pdf

تاثیر درمان شناختی – رفتاری بر توهمات شنیداری

رقیبی مهوش,فولادی سمانه

بعضی از افرادی که صداهایی را می شنوند توسط صداها آشفته می شوند، شواهد بالینی اخیر نشان می دهد که مداخلات شناختی ساختاریافته می تواند آشفتگی توهم های شنیداری را کاهش دهد.

با توجه به مطالعات انجام شده مبنی بر تاثیر روش های شناخت درمانی بر توهم شنیداری محققین در یک بیمار مبتلا به توهم شنیداری اقدام به استفاده از این شیوه نموده و در این مقاله گزارش کرده اند.

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/66513890111.pdf

خدا درمانی در قرآن و سنت(16)

چکیده مقاله:


در طب کلاسیک خداوند نقشی ندارد و یا نقش آن کم رنگ است و از این رو می بینیم که بیماری های روانی بشر روز به روز افزایش می یابد و روانپزشکی مدرن به وضوح و روشنی ناقص است و ما نیاز به طب مکمل داریم و در این میان خدا درمانی در جهان مطرح شده است و از هوش معنوی سخن به میان می آید وتمایل بشر  به معنویت افزایش می یابد . معنویت مغز همه ی ادیان است و در این میان اسلام و قرآن و عرفان اسلامی می تواند نقش مهمی ایفاء کند.

در این نوشتار خدا درمانی به دو بخش کلی تقسیم می شود (شناخت درمانی و دعا درمانی)

در شناخت درمانی هم ابتدا به خود شناسی و سپس خداشناسی می پردازیم و در دعا درمانی ابتدا نواقص و کمبودهای روح و عقل انسان بیان می شود و سپس به راهکارهای  درمانی پرداخته می شود.راه رسیدن به بهبودی به هفت مرحله تقسیم می شود و بهبودی فرآیندی مستمر است و دائما تکرار می شود .

خدا درمانی در قرآن و سنت(15)

قدم هفت:ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگیمان را به خداوند بسپریم.


ما در قدم سه لیستی از نواقص و خطاها ی خود را تهیه کردیم و در قدم چهار اعتراف و در قدم پنج آمادگی رفع نواقص توسط خدا شدیم و در قدم شش خاضعانه از خداوند خواستیم نواقص ما را برطرف کند

اگر خداوند برخی نواقص و کمبودهای  ما را  علی رغم دعا و تلاش زیاد  برطرف نکرد چکار باید بکنیم ؟؟

اولا باید قدم های قبلی را دوباره کار کنیم و شناخت بهتری از خود و خدا پیدا کنیم و اعتماد کنیم به خداوند که می فرماید : ادعونی استجب لکم (مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم )غافر60

خواندن خداوند باید با خوف و طمع باشد وادعوه خوفا و طمعا (با بیم و امید او را بخوانید )اعراف 56 یعنی در موقع دعا بیم ناک باشیم نکند دعای ما در حقیقت نفرین به خودمان باشد.یعنی شاید کمبود ما به نفع ما باشد و اگر این کمبود برطرف شود ضرری نصیب ما شود و در حقیقت ما چیزی از خدا خواسته ایم که اگر حکمت و دانش غیبی داشتیم ، قطعا نمی خواستیم و باید شاکر باشیم که خداوند دعای ما را که در حقیقت نفرین است اجابت نکرده است.

در قدم هفت ما به تفویض ، توکل ، تسلیم و رضا می رسیم که چهار ستون سلامتی هستند .

توکل یعنی ما کار خود را که دعا و سعی و تلاش است ، انجام بدهیم و کار خداوند را به خدا بسپاریم شاید خداوند چیزهایی می داند که ما نمی دانیم .

خداوند می فرماید:

وعسی ان تکرهوا شییا وهو خیر لکم وعسی ان تحبوا شییا وهو شر لکم والله یعلم وانتم لا تعلمون(بقره 216)

هیچ کس جنگ را دوست ندارد و اصل بر صلح است اما همین جنگ ممکن است خیر باشد .


طبق حدیث که قبلا بیان شد و قرآن ، نواقص از بین نمی روند و انسان همیشه مقصر است و جهت آن هم این است که انسان دائما بسوی خدا رجوع کند و در حقیقت گم شده ی انسان خداست و نواقص وسیله  ای هستند که ما را بسوی خدا می کشانند .

در احادیث مکرر در اصول کافی آمده است که خداوند ناله و تضرع بنده را دوست دارد لذا اجابت را به تاخیر می اندازد و در جهان دیگر پاداشی می دهد که فرد در آن جهان دعا می کند ای کاش در دنیا هیچ دعایی مستجاب نمی شد.

امام صادق  فـرمود: همانا مؤ من خداى عزوجل را درباره حاجت خود بخواند و خداى عزوجل فرماید: اجابت او را بتاءخیر اندازید بخاطر شوقى که بآواز و دعاى او دارم ، پس چون روز قیامت شود خداى عزوجل فرماید: اى بنده مؤ من تو مرا خواندى (و دعا کردى ) و من اجابتت را پس انداختم اکنون ثواب و پاداش تو چنین و چنان است ، و باز درباره فلان چیز مرا خواندى (و دعا کردى ) و من اجابت تو را بتاءخیر انداختم و پاداش تو چنین و چنان است ، فـرمـود: پـس مـؤ مـن آرزو کند که کاش هیچ دعائى از او در دنیا اجابت نمى شد براى آنچه ثواب و پاداش نیک که مى بیند.(اصول کافى جلد 4 صفحه : 246 روایة : 9)

نواقص ما دردهای ماهستند انواع درد و رنج های جسمی و روانی و مولانا می فرماید که این دردها ، یادگار خداوند هستند که با دیدن آن ها به یاد خدا می افتیم.


من درد تو را ز دست آسان ندهم

دل برنکنم ز دوست تا جان ندهم


از دوست به یادگار دردی دارم

کآن درد به صد هزار درمان ندهم .


در این قدم به نواقص حتی دید مثبت پیدا می کنیم و مهم ترین چیز خدا ست و به یاد خدا بودن و در نهایت با خدا بودن و ملاقات خداوند اصل است . ما با تضرع از خداوند می خواهیم کمبودهای ما را چه مادی و چه معنوی برطرف کند اما این کمبودها وسیله هستند و نه هدف . هدف اصلی پیدا کردن بهانه ای جهت بازگشت بسوی خدا و لذت بردن از باخدا بودن است


خداوندا آرامشی عطافرما تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم با دعا تغییر دهم و شهامتی که با دعا تغییر دهم آنچه را که می توانم و دانشی که تفاوت این دو را بدانم.


خدا درمانی در قرآن و سنت(14)

قدم شش: ما با تضرع و فروتنی از او خواستیم نواقص ما را برطرف کند.


در این قدم ما به این سوال جواب می دهیم چرا خداوند درما کمبود و حرص و خوف و بیماری قرار داد ؟

جواب را قرآن مکررا می دهد :

ولنبلونکم بشیء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والانفس والثمرات وبشر الصابرین* الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انالله و انا الیه راجعون (بقره 155و 156)


وجود نواقص در حقیقت آزمایش الهی است که آیا بسوی خدا می رویم و یا بسوی خود و دیگران .

در خدا درمانی قرآن می فرماید اگر به شما نقصی دادیم چه جانی و چه مالی و چه روحی و روانی باید صبر کنی و صبر را هم آیه ی بعد مشخص کرده است که افراد صبور با زبان دل و زبان بدن صادقانه می گویند ما بسوی خدا رجوع می کنیم (انا الیه راجعون) بسوی خدا رجوع می کنیم تا نقص ما را برطرف کند (قدم شش)

ما با تضرع و فروتنی از او خواستیم نواقص ما را برطرف کند.


پیامبران آمده اند که ما آمادگی پیدا کنیم برای بازگشت به خداو طلب کمک . از این رو در ابتدا بلایا زیاد می شود تاما تضرع و زاری کنیم که خداوند عیوب ما را برطرف کند و به جای لذت اندک از نواقص ، به لذت دائمی کمال برسیم به لذت سلامتی معنوی و درونی .


ولقد ارسلنا الی امم من قبلک فاخذناهم بالباساء والضراء لعلهم یتضرعون(انعام 42)

و به یقین ما به سوى امتهایى که پیش از تو بودند [پیامبرانى] فرستادیم و آنان را به تنگى معیشت و بیمارى دچار ساختیم تا به زارى و خاکسارى درآیند.


در آیه ی بعد دلیل عدم درمان پذیری را این می داند که نقص خود را بوسیله شیطان  زیبا می بینند .


فلولا اذ جاءهم باسنا تضرعوا ولکن قست قلوبهم وزین لهم الشیطان ما کانوا یعملون

پس چرا هنگامى که عذاب ما به آنان رسید تضرع نکردند ولى [حقیقت این است که] دلهایشان سخت‏ شده و شیطان آنچه را انجام میدادند برایشان آراسته است.